{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Puluhan ribu rumah hadapi risiko

Posted: 03 Jun 2013 12:24 PM PDT

Hulu Klang: Aktiviti penerokaan tanah seluas 121 hektar di lereng jajaran Permatang Kuarza Genting Klang akan menyebabkan puluhan ribu rumah tenggelam sekiranya Empangan Genting Klang pecah.

Pegawai Daerah Gombak Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan berkata, tindakan menebang pokok dan meratakan tanah di situ menyebabkan struktur batu kuarza yang membentuk bukit termasuk Bukit Tabur tidak stabil dan boleh runtuh.


"Saya bimbang sekiranya perkara ini (penerokaan tanah) dibiarkan, air dari Empangan Genting Klang yang terletak bersebelahan jajaran batu kuarza ini akan melimpah keluar dan membanjiri kawasan rendah dan rumah penduduk.

"Jika diperhatikan dari Jalan Lingkaran Tengah (MRR2), tiada apa yang berlaku di sini kerana ditutupi pokok di bahagian bawah.


"Hakikatnya, saya sendiri terkejut apabila melihat keadaan ini. Pemaju tidak pernah menyatakan tujuan penerokaan tanah di sini, mungkin mereka ingin membina penempatan dan saya rasa ia tidak sesuai serta berbahaya," katanya kepada media selepas melakukan tinjauan mengejut di kawasan itu semalam.


Lebih membimbangkan tinjauan semalam turut mendapati pemaju menceroboh tanah milik kerajaan yang terletak di kaki bukit.

Foto

AKTIVITI penerokaan dikhuatiri menjejaskan Empangan Genting Klang.

"Malah, kita juga melihat aktiviti pemaju menghancurkan batu dipercayai kuarza dilakukan di sini. Malah, terdapat kawasan yang dijadikan tempat pembuangan sampah yang beroperasi secara haram," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/04

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat