{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Negara

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Negara


Kandungan tar rokok dikurang

Posted:

Kandungan tar rokok dikurang

Kandungan tar rokok dikurang

Oleh MOHD. AFIQ ZULKIFLI
afiq.zulkifli@kosmo.com.my

SUBRAMANIAM (tengah) menyaksikan seorang pengunjung melakukan ujian paru-paru sempena sambutan Hari Tanpa Tembakau Sedunia di Sunway Pyramid, Subang Jaya, Selangor semalam.


SUBANG JAYA – Semua syarikat pengeluar rokok di negara ini diminta mengurangkan lagi kadar kandungan tar dan nikotin dalam tembakau sebagai usaha untuk membendung tabiat merokok dalam kalangan rakyat Malaysia.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, pengeluar rokok perlu mengurangkan kandungan tar dalam setiap batang rokok daripada 20 miligram (mg) kepada 10 mg dan kandungan nikotin daripada 1.5 mg kepada 1 mg.

"Langkah tersebut akan dilaksanakan dalam dua peringkat bermula Jun tahun ini hingga Jun 2015. Kita akan mengeluarkan nasihat yang perlu kepada industri rokok untuk melakukan perubahan ini," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Hari Tanpa Tembakau Sedunia Peringkat Kebangsaan 2013 di pusat beli-belah Sunway Pyramid di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

BAT Malaysia umum kenaikan harga rokok 30 sen sekotak hari ini

Posted:

BAT Malaysia umum kenaikan harga rokok 30 sen sekotak hari ini

BAT Malaysia umum kenaikan harga rokok 30 sen sekotak hari ini

KUALA LUMPUR - British American Tobacco Malaysia (BAT Malaysia) mengumumkan kenaikan semua harga rokok keluarannya sebanyak 30 sen, berkuat kuasa hari ini.

Pengarah Urusan BAT Malaysia, Datuk William Toh berkata, seperti syarikat lain, BAT Malaysia berhadapan dengan tekanan inflasi, buruh dan kos pengeluaran menyebabkan kenaikan kos operasi dari semasa ke semasa.

Beliau berkata, perdagangan rokok secara haram yang berterusan turut memberi kesan kepada jualan rokok yang sah.

"Bagi menangani masalah ini, kami mengambil keputusan menaikkan harga sebanyak tiga peratus kepada semua jenis jenama rokok yang dikeluarkan," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Kecam tindakan kurang ajar

Posted:

Kecam tindakan kurang ajar

Kecam tindakan kurang ajar

Oleh MOHD. HAFIZI AHMAD
hafizi.ahmad@kosmo.com.my


NADZIM (kiri) dan beberapa anggota NGO membuat laporan polis berhubung tindakan seorang wanita menghina titah Yang di-Pertuan Agong di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Enam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tampil membuat laporan polis ke atas pemilik akaun laman sosial Facebook yang didakwa menghina titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di sini semalam.

Keenam-enam NGO itu ialah Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Pertubuhan Permuafakatan Majlis Ayahanda Malaysia, Persatuan Veteran Tentera Melayu, Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia Wilayah Persekutuan, Kelab Wartawan Muda dan Kelab Ikatan Ukhwah Malaysia.

Menurut Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan, pihaknya meminta supaya polis melakukan siasatan terperinci dan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat dalam kes berkenaan.

Jelas beliau, perkara itu tidak boleh dipandang remeh kerana ia umpama racun yang akan merebak dan merosakkan tatasusila masyarakat negara ini jika tidak dibendung dengan serius.

"Budaya masyarakat kita pada hari ini sudah terlalu pelik sehingga terlalu bebas mengkritik tanpa batasan tanpa mengira siapa individu yang mereka kritik," katanya ketika ditemui selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat