{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Pesona

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Pesona


Keenakan cita rasa chef tempatan

Posted:

Keenakan cita rasa chef tempatan

Keenakan cita rasa chef tempatan

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

APABILA disebut kentang, sudah pasti ramai membayangkan keenakan kentang goreng yang sinonim dengan restoran-restoran makanan segera di seluruh negara.

Bagi mereka yang rajin ke dapur pula, kentang merupakan salah satu bahan wajib yang perlu ada untuk dimasak mengikut kesesuaian menu. Di kampung, tanaman daripada keluarga Solanaceae itu biasanya dijadikan bahan tambahan untuk gulai lemak cili padi, masak kari dan sup.

Hakikatnya, kentang kaya dengan sumber nutrisi karbohidrat yang boleh dinikmati seisi keluarga. Menyedari populariti kentang di Malaysia, Lembaga Kentang Amerika Syarikat (USPB) tampil memperkenalkan produk mereka melalui penciptaan resipi enak berasaskan kentang.

Kualiti kentang AS

Pengurus Pemasaran Antarabangsa USPB, Susan Weller berkata, Malaysia terkenal dengan kepelbagaian sajian makanan yang terhasil daripada masyarakat berbilang kaum yang mendiami negara ini.

Justeru, penganjuran Festival Kulinari Kentang Amerika Syarikat (AS) Kuala Lumpur 2013 merupakan langkah terbaik mempromosikan ketinggian kualiti kentang AS.

"Suhu penanaman yang sesuai, tanah yang subur, teknik pemprosesan terkini dan kepakaran turun-temurun membantu menjadikan kentang sejuk beku AS yang terbaik di dunia.

"Kentang AS mempunyai kandungan pejal tinggi dan gula yang rendah sekali gus menghasilkan sajian berkualiti dengan rupa, rasa dan tekstur yang dikehendaki.

"Malah, piawaian ketat industri AS daripada Pentadbiran Makanan dan Ubatan (FDA) dan Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA) menjamin keselamatan dan ketinggian kualiti produk kentang sejuk beku ini," ujar Weller sewaktu pelancaran Festival Kulinari Kentang AS Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sempena festival berkenaan, sebanyak 13 restoran di Malaysia mengambil bahagian dengan menyediakan lebih daripada 38 sajian istimewa berasaskan kentang AS untuk para pelanggan yang berkunjung ke premis mereka.


KELIHATAN seperti burger tetapi tidak. Hidangan ini adalah lapisan beberapa keping kentang yang disajikan bersama sos istimewa.


Secara keseluruhan, seramai 16 chef terkemuka menunjukkan kepakaran masing-masing untuk mencipta pelbagai resipi kreatif dengan menggunakan produk kentang AS sebagai bahan utama dalam hidangan mereka.

Ia meliputi sajian utama, pembuka selera, pencuci mulut, snek ringan dan sebagainya. Festival itu berlangsung sejak 1 Jun lalu hingga 30 Jun ini.

Menurut Ketua Jawatankuasa Antarabangsa Program Sejuk Beku USPB, Marty Myers, festival tersebut bertujuan untuk menggalakkan orang ramai menikmati kentang sejuk beku AS dalam pelbagai menu yang inovatif.

"Apabila kita menyebut tentang produk sejuk beku, gambaran pertama yang terlintas dalam fikiran mungkin kentang jalur shoestring, kentang pintal curly atau kentang wedges yang sering dihidangkan bersama makanan Barat seperti stik dan burger.

"Sebenarnya, terdapat banyak lagi pilihan produk kentang sejuk beku AS yang boleh dicuba sekali gus memberikan variasi menu untuk semua," ujar Myers sambil memberitahu Malaysia merupakan salah satu negara utama dalam pasaran kentang AS di Asia Tenggara.

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh University Illinois, mereka mendapati sayuran sejuk beku mempunyai nilai pemakanan yang setanding sayuran segar. Ini kerana sayuran sejuk beku dipetik pada masa kematangan yang tepat dan nilai pemakanan mencapai tahap paling tinggi. Pemprosesan serta-merta ini 'mengunci' nutrien dan vitamin di dalamnya.

Antara menu kreatif yang dihasilkan ialah coklat jejari kentang dan popia kentang istimewa oleh Bara One Bistro.

Tidak ketinggalan salmon salai Zushi yang dibalut kulit kentang dari Jogoya serta kentang bakar dengan kek makanan laut, tongkat ali dan tuna kerabu oleh Warisan Cafe. Sementara itu, Badboy Cooks pula menampilkan sajian nasi herba Cajun di atas kulit kentang dan kentang boat gumbo oleh Secret of Louisiana.

CHEF Mohd. Faisal (kiri) bersama hidangan kentang ciptaannya.


Chef Restoran Halia, Mohd. Faisal Ismail memberitahu, pihaknya mengambil masa dua hari untuk mencipta tiga resipi iaitu kentang basket weaves bersama ayam dan tomato, kentang crinkle disalut telur masin dan burger kentang mini.

"Ia merupakan idea bersama chef-chef Restoran Halia di Pusat Konvensyen Sime Darby ini. Ketiga-tiga resipi ini setiap satunya menggabungkan cita rasa Cina, Barat dan Timur.

"Saya gembira kerana mendapat peluang terlibat dalam festival antarabangsa ini. Kepelbagaian kentang sejuk beku AS membolehkan kami menghasilkan menu menarik untuk disajikan pada pelanggan," kata Mohd. Faisal kepada Kosmo!.

Sementara itu, Chef Elvin Goh dari Secret of Louisiana turut memuji ketinggian kualiti produk kentang AS.

Dia yang pernah menetap di Louisiana, AS selama lebih dua dekad mengakui banyak resipi berkhasiat boleh dicipta berasaskan kentang.

"Kombinasi kentang dan makanan laut juga menarik untuk disediakan. Justeru, saya memilih kupang biru sebagai salah satu bahan utama untuk dimasak bersama kentang AS.

"Saya harap masyarakat terutama penggemar kentang tidak akan ketinggalan untuk merasai kemeriahan festival ini dengan mengunjungi premis-premis yang terlibat," tuturnya.

Bulan Pengguna Kebangsaan gegar Batu Burok

Posted:

Bulan Pengguna Kebangsaan gegar Batu Burok

Bulan Pengguna Kebangsaan gegar Batu Burok

Oleh AFIFI HAFIZ MOHD. NOR dan NOR SYARIZA MUHD. TAHIR


PERTANDINGAN mewarna yang diadakan menarik minat ratusan kanak-kanak.


OMBAK di pesisir pantai Batu Burok, Kuala Terengganu, Terengganu tetap menghempas pantai seperti biasa. Sesekali angin menderu memberi ketenangan buat para pengunjungnya.

Bagaimanapun, pemandangan biasa buat orang ramai yang sering berkunjung ke situ baru-baru ini bertukar meriah apabila Batu Burok menjadi lokasi sambutan Bulan Pengguna Kebangsaan 2013 (BPK 2013) minggu lalu.

Bermula dari 30 Mei sehingga 1 Jun lalu, karnival yang dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dengan kerjasama akhbar Kosmo! sebagai media rasmi BPK 2013 berlangsung secara meriah.

Apatah lagi ia turut dijayakan dengan sokongan beberapa agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan lain.

Dengan lebih daripada 90 gerai mengambil bahagian, BPK 2013 bukan sahaja menampilkan pameran berkaitan kepenggunaan, malah pelbagai aktiviti lain seperti permainan interaktif, jualan produk, gerai makanan, pertandingan memasak dan persembahan artis.

Pada hari pertama, pertandingan dekorasi sayuran serta buah-buahan segar telah berjaya menarik perhatian pengunjung. Demonstrasi menumbuk emping makanan tradisi menambahkan lagi kemeriahan program.

Gelagat para peserta yang terdiri daripada penduduk tempatan yang bekerja keras menumbuk emping makanan berjaya memperlihatkan sifat kerjasama dalam diri mereka.

Diserbu pengunjung

Kehadiran pengunjung yang semakin bertali arus dimeriahkan lagi dengan persembahan pentas daripada penyanyi terkenal Alyah, Leez AF4 serta Farawaheeda, selain dihiburkan oleh dua pelawak tanah air, Mat Over dan Imuda.

Hari BPK 2013 kemudiannya diserikan dengan majlis perasmian yang disempurnakan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek pada pukul 11 pagi 30 Mei. Hasan turut meluangkan masa untuk melawat setiap gerai yang mengambil bahagian termasuklah gerai Kosmo!.

Yang pastinya, gerai Kosmo! turut diserbu oleh pengunjung yang tidak mahu melepaskan peluang untuk merakamkan gambar kenang-kenangan di studio mini yang disediakan.

"Disebabkan saya ialah pembaca setia Kosmo!, saya berasa teruja untuk datang ke gerai ini. Saya merakamkan foto di sini bersama keluarga sebagai tanda kenangan," kata salah seorang pengunjung, Nor Laili Abdullah, 34.

Dikir barat kepenggunaan

Pada hari kedua, seawal pukul 8 pagi, pesisir pantai Batu Burok diwarnai dengan gelagat kaki-kaki pancing yang mencuba nasib dalam pertandingan memancing pantai.


DENDANGAN lagu-lagu nasyid oleh kumpulan Rabbani ternyata menghiburkan pengunjung.


Bagi para pengunjung yang meminati elemen kebudayaan dan warisan pula, mereka dihiburkan dengan pertandingan dikir barat yang mengangkat tema kepenggunaan.

Elemen adat warisan negeri itu kemudiannya diteruskan lagi dengan pertandingan wau bulan tradisional yang berjaya mendapat lebih daripada 100 penyertaan.

Bagi salah seorang peserta pertandingan wau naik, Ahmad Khairi Ali, 23, meskipun masih muda, namun minatnya yang mendalam dalam seni permainan wau bulan membuatkan dia sering memasuki pertandingan seumpama itu.

"Generasi muda perlu menyambung tradisi bermain wau bulan ini kerana dikhuatiri ia akan hilang ditelan zaman jika tidak dipelihara," katanya.

Pada sebelah malam pula, ada ceramah kepenggunaan Islam yang disampaikan oleh penceramah bebas terkenal, Kazim Elias yang lebih dikenali sebagai Ustaz Kazim. Ceramah itu berjaya menarik minat pengunjung untuk memenuhi pekarangan pentas utama.

Ceramah yang bertajuk 'Pengguna Cermat, Hidup Berkat' itu turut diserikan lagi dengan persembahan nyanyian nasyid oleh kumpulan Rabbani.

Pada hari terakhir BPK 2013, pelbagai aktiviti menarik telah diadakan seperti bola sepak pantai serta sesi gotong-royong bersama artis-artis terkenal, cabutan bertuah, kuiz pengguna dan acara lelong barangan peribadi artis.

Kesemua aktiviti tersebut diserikan dengan kehadiran artis-artis terkenal tanah air seperti Syed Aiman, Black, Danny X-Factor, Ridzuan Hashim, Dynaz, Wan Sharmila, Almy Nadia, Azrul dan Jihan Raja Lawak.

Penyelaras BPK 2013, Zalinah Mohd. Yusof ketika ditemui berkata, penganjuran BPK 2013 berjaya mencapai objektifnya iaitu untuk melahirkan masyarakat yang memahami hak mereka sebagai pengguna.

Pilihan bijak tentukan kebahagiaan

Posted:

Pilihan bijak tentukan kebahagiaan

Pilihan bijak tentukan kebahagiaan

APABILA sudah membuat pilihan, berdoalah dan tawakal segalanya kepada Yang Maha Esa. - Gambar hiasan


'SESUATU yang tak disangka sering kali mendatangi kita.' Petikan lirik lagu Suratan atau Kebetulan nyanyian Kenny Remy Martin masih segar menjadi halwa telinga.

Ia bukan sahaja sedap didengar, bahkan mempunyai maksud dan moral yang tersendiri.

Mudahnya, hidup kita ini bererti pilihan. Mahu atau tidak, kita perlu memilih. Seawal pagi, kita perlu memilih untuk terus melayan mimpi atau segera bangun mengerjakan solat Subuh.

Bersarapan pula kita perlu memilih menu yang menyelerakan. Ketika bekerja pula, kita perlu pilih untuk melakukan dengan semangat dan ceria ataupun sekadar bekerja biasa-biasa sahaja. Lewat malam menjelma, kita perlu pilih untuk merehatkan badan atau terus benarkan badan bekerja.

Hidup satu pilihan

Sebenarnya, kita semua sentiasa berdepan dengan pilihan dan kita memang kita perlu sentiasa memilih. Ada ketikanya senang dan mudah, namun ada masanya agak sukar malah meletakkan kita dalam situasi 'ditelan mati emak, diluah mati bapa'.

Membuat pilihan melakukan rutin seharian mungkin tidak sesukar membuat pilihan dan keputusan perkara besar seperti perkahwinan, pekerjaan atau perceraian.

Lantas, bagaimana untuk memastikan pilihan yang bakal dibuat adalah keputusan yang bijak, tepat dan mampu memberikan kebahagiaan hidup kepada anda pada kemudian hari?

Pinggirkan emosi

Apabila membuat keputusan, pastikan anda berada dalam keadaan yang tenang dan berfikiran waras. Pinggirkan emosi serta rasa hati sebaliknya bersikap tabah, tenang dan yakin dengan kemampuan diri untuk menangani permasalahan yang dihadapi.

Firman Allah SWT dalam ayat 286 surah al-Baqarah bermaksud: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

Jika Allah yakin dengan kemampuan kita menangani ujian dan dugaan yang diberikan-Nya, kenapa kita tidak percayakan kemampuan diri kita sendiri?

Mungkin ada yang mengeluh: "Aku ini tidak putus-putus dengan ujian. Penat sungguh!"

Tolonglah, jangan mengeluh! Keluhan tanda gagal reda dengan takdir-Nya. Ujian bukan tanda derita, sebaliknya tanda kasih sayang-Nya kepada kita.

Ujian juga sebagai cara untuk tambah mematangkan kita dalam mendepani hidup seharian. Sesungguhnya, hanya permata bisa memotong permata. Pilihan anda adalah untuk bersinar bak permata atau hanya kilauan kaca.


TINDAKAN kurang bijak dan terburu-buru boleh mengakibatkan sesuatu perhubungan itu mengalami masalah. - Gambar hiasan


Kebajikan masa depan

Apabila wujud ketenangan, senaraikan keperluan anda dan kaitkan dengan pilihan yang perlu dilakukan.

Tunggu! Jangan hanya fikirkan keperluan dan kebajikan anda pada masa kini, sebaliknya pertimbangkan juga kebajikan dan kebaikan untuk hidup pada masa depan.

Betul! Hari esok belum pasti, hari ini adalah realiti namun, realiti hari ini adalah asas untuk hidup realiti keesokan harinya.

Biarpun belum pasti, anda perlu berusahakan agar hari esok berada dalam keadaan yang baik.

Sebagai contoh, ada isteri yang mengambil keputusan untuk kekal dalam perkahwinan walaupun si suami bersikap keras, memukul isteri atau anak-anak dengan alasan tidak mahu anak-anak membesar tanpa ayah.

Hakikatnya, anak-anak ini akan menjalani hidup yang lebih baik tanpa si ayah yang sedemikian.

Kajian menunjukkan kebanyakan kes memukul isteri malah mendera anak, lelaki yang terlibat mempunyai sejarah hidup yang sama, dipukul atau membesar dalam keadaan tekanan akibat menyaksikan kejadian sama.

Berdoa

Paling utama, jangan membuat pilihan serta keputusan hanya menggunakan akal dan fikiran anda sendiri.

Sebaiknya berbincang dengan orang terdekat seperti ahli keluarga atau rakan baik kerana ketika tertekan kita selalunya berfikran kurang rasional.

Kemudian pada akhirnya jangan lupa untuk mendapatkan keredaan Ilahi.

Bergantung dan berharaplah kepada-Nya. Berdoa mohon yang terbaik daripada-Nya. Hanya Dia yang tahu perkara terbaik untuk anda.

Lakukan istikharah? Boleh, lakukanlah tapi ada syaratnya. Lakukan istikharah dengan penuh khusyuk dan berserah kepada-Nya, bukan dalam keadaan anda telah punya pilihan atau keputusan.

Jika anda telah punya keputusan atau ada satu pilihan yang lebih diberikan keutamaan, percayalah istikharah anda sukar mencapai keputusan yang tepat.

"Saya pernah melakukan istikharah dalam keadaan yang benar-benar berharap kepada-Nya. Saya mengambil keputusan berdasarkan istikharah, namun akhirnya saya tetap tidak bahagia. Bagaimana keadaan tersebut boleh berlaku?"

Demikian antara soalan yang pernah diberikan beberapa klien kepada saya. Saya mengakui hakikat tersebut. Kita perlu ingat, keputusan yang diterima ketika istikharah adalah keputusan yang terbaik untuk kita ketika itu.

Ia mungkin lebih baik pada kemudian hari tanpa kita ketahui kerana sesungguhnya perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat