{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Filem animasi mencuit hati

Posted:

Filem animasi mencuit hati

Filem animasi mencuit hati

Oleh IZRINDA BADROLHISHAM

MONSTERS UNIVERSITY merupakan prekuel filem MonsterInc.


LAYAR PERAK pada minggu ini membawakan filem Monsters University hasil kerja pelakon suara baharu seperti Dave Foley, Julia Sweeney, Joel Murray dan Peter Sohn.

Filem ini merupakan prekuel filem Monsters Inc. Ia bermula ketika Mike Wazowski (Billy Crystal) berada di sekolah rendah. Dia kemudian melanjutkan pengajian ke University of Fear.

Di universiti itu, Mike mendapat rakan sebilik iaitu Randall (Steve Buscemi). Pada waktu malam, dia sering bertelagah dengan seorang lagi pelajar, Sully (John Goodman). Bagaimanapun Mike dan Sully akhirnya berkawan baik.

Dalam pada itu, bagi yang pernah membaca sebuah novel karangan Max Brooks pasti tidak lena tidur apabila menonton filem World War Z.

Filem lakonan Brad Pitt ini semestinya memberi kepuasan kepada penggemar filem seram.

Filem tempatan, Tokak turut menemui penonton minggu ini. Filem ini berkisar tentang penemuan sebuah kotak misteri oleh Iskandar. Apabila Iskandar membuka kotak tersebut, satu roh telah merasuknya menyebabkan beberapa insiden pelik berlaku di hotel yang diurusnya. Pengunjung-pengunjung hotel itu turut terkena tempias gangguan tersebut.

Antara barisan pelakon lama dan baharu yang diketengahkan dalam Tokak ialah Abon, Julia Zeigler, Faiz Raja Lawak dan Diana Johor.

Monsters University

Tarikh tayangan: 20 Jun 2013

Genre: Pengembaraan, komedi dan animasi

Durasi: 1 jam 41 minit

Pengarah: Dan Scanlon

Pelakon: Billy Crystal, John Goodman, Steve Buscemi, Joel Murray, Sean Hayes, Dave Foley, Peter Sohn, Charlie Day, Frank Oz, Helen Mirren, Alfred Molina, Nathan Fillion, dan Aubrey Plaza

Sinopsis: Monsters University ialah filem prekuel kepada filem komedi animasi Pixar yang sangat berjaya, iaitu Monsters Inc. Filem ini memfokuskan kehidupan Sulley dan Mike ketika menuntut di University of Fear. Mereka berdua sentiasa bersaing sesama sendiri sebelum menjadi sahabat baik. Semua pelakon suara untuk filem pertama kembali untuk filem ini. Mereka juga disertai pelakon suara baharu seperti Dave Foley, Julia Sweeney, Joel Murray dan Peter Sohn.


LAKONAN bertenaga Brad Pitt (tengah) pasti memberi kepuasan kepada penonton.


World War Z

Tarikh tayangan: 20 Jun 2013

Genre: Seram dan aksi

Durasi: 1 jam 53 minit

Pengarah: Marc Forster

Pelakon: Brad Pitt, Mireille Enos, James Badge Dale, dan Matthew Fox

Sinopsis: Filem ini diadaptasi daripada sebuah novel seram Max Brooks iaitu World War Z. Dalam filem ini, seorang wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Brad Pitt yang memegang watak Gerry Lane, telah mengembara ke seluruh dunia untuk menemu bual mangsa serangan Zombie yang digelar World War Z. Dalam filem ini dunia telah banyak berubah dari segi agama, geopolitikal dan alam sekitar.

Tokak

Tarikh tayangan: 20 Jun 2013

Genre: Komedi seram

Durasi: 1 jam 30 minit

Pengarah: Sabree Fadzil

Pelakon: Mikail Andre, Diana Johor, Abon, Julia Zeigler, dan Faiz Raja Lawak.

Sinopsis: Mengisahkan seorang pengurus hotel bernama Iskandar yang terjumpa sebuah kotak misteri di tepi pantai sewaktu berjoging. Isi di dalam kotak tersebut membuatkan dia bertukar watak menjadi ganas dan menggigit semua orang yang melakukan kemungkaran. Gangguan tersebut berlaku di dalam kawasan hotel. Dalam sebutan bahasa pasar orang Utara, tokak bermaksud gigit. Kemunculan seorang ustaz berjaya menyelamatkan tunang Iskandar daripada menjadi mangsa tokak yang terakhir.

Seni Mod terserlah di Mods Cafe

Posted:

Seni Mod terserlah di Mods Cafe

Seni Mod terserlah di Mods Cafe

Oleh ADLAN JAAFAR
adlan.jaafar@kosmo.com.my

VAN lama model Volkswagen menjadi tempat barista menyediakan kopi.


JIKA anda bersiar-siar melihat keunikan bangunan lama di Jalan Tokong, berdekatan Jalan Jonker di Melaka pasti pandangan mata anda tertancap pada sebuah kafe yang sangat unik hiasan dalamannya.

Kafe tersebut menjual pelbagai minuman yang terdiri daripada kopi dan kek buatan sendiri pada harga antara RM7 hingga RM15 segelas.

Sebaik sahaja kaki melangkah masuk, pengunjung pasti tergamam melihat sebuah van model lama Volkswagen yang menjadi titik tarikan di Mods Cafe.

Van itu digunakan sebagai tempat barista membancuh kopi selain dijadikan tempat juruwang.

Sama seperti namanya, hiasan dalamannya menggunakan seni budaya yang berasal dari London, England yang bermula sekitar tahun 1950-an hingga 1960-an.

NIKMATI secawan kopi sambil menghayati dekorasi unik di Mods Cafe.


"Saya memang meminati aliran Mod dan lokasinya di Banda Hilir amat sesuai dengan suasana yang tenang dan relaks," kata pemilik Mods Cafe yang hanya mahu dikenali sebagai A-bert Khow.

Nama panggilan Mod diambil daripada singkatan Modernist (Modernis) yang mempunyai signifikan elemen fesyen, muzik dan motor skuter.

Simbol budaya Mod yang menggunakan lambang Tentera Udara Diraja British turut menjadi logo Mods Cafe. Bukan setakat lambang, gaya retro jelas kelihatan pada keseluruhan hiasan dalaman.

Dalam subbudaya ini, motor skuter seperti Vespa dan miniatur kenderaan tersebut kelihatan di rak-rak di dalam bangunan itu.

Peralatan makanan seperti bekas air gula juga menggunakan botol lama dengan mengekalkan logo syarikat lama.


PENGGUNAAN miniatur Vespa menaikkan lagi aura tahun 50-an di Mods Cafe.


Muzik Mod juga jelas terserlah menerusi irama muzik yang berkumandang selain bola kaca yang digantung di tengah-tengah kafe.

Menurut Khow, penyerapan subbudaya Mod berakar umbi daripada budaya kedai kopi Beatnik yang menjadi tumpuan pelajar sekolah seni pada waktu itu.

Kebanyakan pelajar tersebut terdiri daripada mereka yang menjadi pengikut radikal aliran Bohemian di London.

Walau apa pun polemik yang ditimbulkan, Mods Cafe yang terletak di Jalan Tokong itu merupakan tempat yang sesuai untuk pencinta seni menyelami seni Mod sambil menikmati secawan kopi yang menyegarkan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat