{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Feminin

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Feminin


Pupuk semangat cinta negara

Posted: 11 Jun 2013 11:53 PM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar FAIRUZ IZYANA AYUB

Siti Sakinah Jamaludin yang kental dengan semangat cintakan negara.

MUNGKIN Siti Sakinah Jamaludin, 23, hanya gadis biasa - dia muda, bekerjaya dan mempunyai pendapatan sampingan hasil daripada usahanya sendiri.

Penampilannya ringkas sesuai dengan usianya dan merendah diri dalam setiap perkara.

Namun apabila berbicara soal negara, nada suaranya menjadi serius. Ternyata walaupun sekadar anak muda biasa, Siti Sakinah yakin suaranya penting dalam menyumbang kepada perpaduan negara.

Siti Sakinah atau nama panggilannya Eina, tetap mahu menyuarakan pendapat menerusi ruang kebebasan dan hak demokrasi yang diberikan kepada setiap rakyat di negara ini.

Bagi gadis kelahiran Taiping, Perak ini, usia muda tidak harus dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa melakukan sesuatu yang bermanfaat untuk diri sendiri, keluarga dan negara yang tercinta.

Semangat patriotisme Eina memang terserlah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13) baru lalu.

Baginya, walaupun masih muda dan mentah serta masih belum matang berfikir tentang susur galur politik, golongan muda tidak seharusnya bertindak melulu untuk memilih parti yang disokong.

"Golongan muda sepatutnya menilai kembali perjuangan generasi terdahulu. Jangan terlalu mengikut emosi dan membiarkan diri dipengaruhi dengan kebencian.

"Sikap berontak seperti mengutuk, memburuk-burukkan pihak satu lagi dan menyemai kebencian dengan menabur fitnah akhirnya akan makan diri.

"Mereka bukan saja akan hilang rasa hormat pada orang lain, malah nilai-nilai murni yang dipegang akan lama-kelamaan akan terhakis ," katanya yang ditemui di Bandar Sunway, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Eina menambah, seharusnya golongan muda memanfaatkan media sosial seperti Facebook atau Instagram dengan ilmu yang dapat memberi kebaikan, bukan menjadikannya sebagai medan mengutuk dan membuka aib orang.

"Golongan muda ini sepatutnya membaca dan memahami sejarah negara. Mereka perlu menghayati susah-payah nenek moyang kita dahulu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang bebas daripada cengkaman penjajah. Ia bukannya satu perjalanan yang mudah dan.

"Bayangkan ketika itu rombongan yang diketuai oleh Perdana Menteri pertama, Allahyarham Tunku Abdul Rahman ke London untuk misi menuntut kemerdekaan negara, terpaksa bergantung dengan pemberian duit serta harta dan belas kasihan orang ramai.

"Ketika itu tanpa mengira agama dan ideologi politik, kaum Melayu, Cina dan India telah bersatu padu mengumpul duit bagi menjayakan misi tersebut.

"Justeru nilai-nilai patriotisme seperti ini patut diterapkan dalam hati dan jiwa generasi muda. Kesetiaan, keberanian, rela berkorban, cintakan bangsa dan negara perlu dipertingkatkan bagi mewujudkan rakyat yang bertanggungjawab kepada bangsa dan negara," tegas Eina lagi.

Eina dan dunia lelaki

Walaupun bertubuh kecil molek, Eina sebenarnya memikul jawatan juruteknik yang bertanggung jawab menyelenggara system audio bunyi dan multimedia di pejabatnya.

Hampir dua tahun bertugas di bahagian tersebut, Eina semakin selesa dengan tugasan yang biasanya dimonopoli kaum Adam.

"Saya berbangga kerana diberi kepercayaan untuk melaksanakan tugas seperti itu. Walaupun pada awal perkhidmatan saya ramai yang tidak percaya saya boleh buat, Alhamdulillah kebolehan saya kini diiktiraf majikan.

"Memanglah awal-awal dulu saya juga tidak sanggup kerana perlu memikul beban peralatan yang berat, namun alah bisa tegal biasa. Lama kelamaan saya jatuh cinta pada kerjaya ini dan semua yang sukar menjadi semakin mudah.

"Benarlah kata pakar motivasi untuk berjaya dalam satu kerjaya bermula dengan menyemai minat yang tinggi," jelas anak bongsu daripada dua beradik ini.

Tugasan Eina juga memerlukan dia mempelajari teknik fotografi dan videografi. Ini membuatkan dia berasa amat bertuah kerana berpeluang mengasah kemahiran dalam dua bidang yang memang diminati sejak di bangku sekolah lagi.

"Selepas setahun bekerja barulah saya dapat mengumpul duit sendiri dan membeli kamera DSLR. Dengan kamera yang ada saya berjinak-jinak melakukan tugas sampingan dengan menubuhkan Princesses Photography & Make Ups bersama sahabat baik saya, Fifi Athirah Anuar.

"Peluang menuntut ilmu dengan Hasnuddin Abu Samah dari Photo Teachers juga satu pengalaman yang amat berharga . Ilmu fotografi ini memang perlu dipelajari barulah hasilnya juga akan menjadi luar biasa," katanya yang menjadikan jurufoto profesional, Saiful Nang sebagai idolanya.

Walaupun Eina baru saja melibatkan diri dalam dunia fotografi, dia berasa amat bertuah kerana diberi kepercayaan oleh ramai pihak yang mahukan dia menjadi jurugambar rasmi bagi majlis istimewa mereka.

"Saya pernah mendapat pelanggan dalam kalangan pasangan pengantin baru, mereka yang menyambut hari ulang tahun perkahwinan, hari konvokesyen dan menyiapkan gambar profil individu.

"Alhamdulillah, setiap perkara yang dilakukan dengan ikhlas, pasti akan mendapat hasil yang menakjubkan," jelas Eina yang bercita-cita menubuhkan studionya sendiri satu hari nanti.

Aksesori eksklusif

Posted: 11 Jun 2013 11:53 PM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar MOHD FARIZWAN HASBULLAH

Gabungan rantai mutiara dan batu-batu separa berharga mencetus kelainan.

FESYEN pakaian yang cantik dengan dandanan diri yang memukau tidak akan nampak menyerlah tanpa diri dihiasi dengan aksesori atau perhiasan diri yang sesuai.

Pemakaian aksesori kini mula diminati kerana perhiasan ini boleh dibeli pada harga yang lebih murah daripada barang kemas.

Ramai yang lebih menggemari aksesori berbanding barang kemas kerana memikirkan keselamatan diri dan keselesaan tatkala memakai.

Ini kerana wanita tidak perlu bimbang kemungkinan akan diragut yang boleh menyebabkan kecederaan diri. Dengan kata lain, wanita berasa bebas berjalan di mana sahaja waima di tempat yang tidak ramai orang jika mereka hanya memakai aksesori.

Aksesori dibuat daripada pelbagai bahan seperti tembaga, perak, batu-batu separa berharga (semi precious stone), kristal, mutiara, kaca dan sebagainya.

Kepelbagaian warna batu-batu separa berharga menjadikan aksesori boleh digayakan dengan warna baju yang dipakai.

Rekaan aksesori turut versatil dan boleh digayakan pada bila-bila masa dan majlis. Aksesori tidak akan dilupakan walau masa berlalu kerana ia tetap akan kembali dan diminati.

MahaniMoleque merupakan jenama hasil kraf tangan halus yang merangkumi barangan perhiasan wanita dan peralatan dekorasi rumah yang seratus peratus ciptaan Azlinda Arshad.

Bagaimanapun, MahaniMoleque lebih dikenali sebagai jenama barangan perhiasan wanita yang eksklusif mahupun rekaan ringkas dan sesuai dengan semua golongan dan peringkat usia wanita.

Aksesori MahaniMoleque terdiri daripada pelbagai rekaan seperti rantai, rantai tangan, anting-anting, cincin dan kerongsang. Ia boleh digayakan dengan semua jenis rekaan fesyen daripada yang tradisional sehinggalah ke rekaan fesyen moden, kasual dan formal.

Melalui perniagaan dan urus niaga secara online, azlinda@mahanimoleque.com, aksesori yang dihasilkan menggunakan batu permata, kristal dan pelbagai jenis manik yang cantik dan menarik diikat dengan menggunakan tali saduran perak dan emas 14k.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat