{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Seorang maut nahas libat enam kenderaan

Posted: 13 Jun 2013 08:31 PM PDT

KUALA LUMPUR 14 Jun - Seorang maut dalam satu kemalangan membabitkan enam buah kenderaan di Kilometer 450 Lebuh Raya Utara Selatan menghala ke utara, berhampiran Rawang dekat sini awal pagi ini.

Dalam kemalangan sekitar pukul 1.45 pagi itu, kereta yang dipercayai dipandu oleh Lim Ket Kwee, 41, gagal dikawal lalu terbabas melanggar penghadang jalan.

Kenderaan itu dikatakan telah melintang di tengah jalan sehingga mengakibatkan dua buah lagi kenderaan terbabas kerana mahu mengelak.

Ketua Polis Daerah Sungai Buloh, Supritendan Junaidi Bujang berkata, di laluan yang sama tetapi dari arah bertentangan, sebuah kereta dirempuh dipercayai akibat memperlahankan kenderaan untuk melihat kemalangan terbabit. - UTUSAN

Guru rugi RM8.2j ditipu rakan

Posted: 13 Jun 2013 11:16 AM PDT

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my

SOH Hock Sing menunjukkan resit transaksi palsu yang dibuat oleh pegawai bank dalam sidang akhbar di IPK Bukit Beruang, Melaka semalam. - UTUSAN/AZLI AHAD

MELAKA 13 Jun - Gara-gara terlalu percayakan rakannya yang merupakan seorang pengurus unit di sebuah bank di sini, seorang guru sanggup melaburkan wang milik keluarganya berjumlah RM19.2 juta di bank berkenaan setelah dijanjikan pulangan yang tinggi.

Namun kepercayaan tersebut dikhianati rakannya yang kemudian 'menggelapkan' wang itu sehingga mangsa kerugian RM8.2 juta.

Segala-galanya bermula semasa mangsa berusia 47 tahun ditawarkan suspek kadar faedah yang tinggi sekiranya melabur dalam akaun simpanan tetap di bank berkenaan pada 2010.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri, Supritendan Soh Hock Sing berkata, kerana percayakan suspek, mangsa menyerahkan wang milik keluarganya berjumlah RM19 juta.

Katanya, suspek namun tidak mengotakan janjinya untuk melaburkan wang tersebut di dalam akaun simpanan tetap sebaliknya memasukkan kesemua wang itu ke dalam satu akaun peribadi atas nama mangsa.

"Bagi mengaburi mangsa, suspek menyerahkan 81 resit palsu kononnya merupakan transaksi simpanan wang itu ke dalam satu akaun simpanan tetap.

"Penipuan suspek bagaimanapun terbongkar apabila mangsa membuat semakan di bank itu awal bulan ini dan mendapati namanya tidak wujud sebagai pemegang akaun manakala semua resit diberikan itu adalah palsu," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen negeri di sini hari ini.

Menurut beliau, menyedari ditipu, mangsa membuat laporan polis pada 7 Jun lalu dan bertindak atas maklumat, polis telah menubuhkan pasukan khas seterusnya memberkas dua rakan suspek berusia 25 dan 45 tahun, Isnin lalu.

Katanya, siasatan mendapati sepanjang penipuan itu, suspek telah memindahkan wang berjumlah RM8.2 juta ke dalam tiga akaun milik rakan suspek secara berperingkat-peringkat setiap hari.

"Bertindak atas maklumat, pasukan khas polis yang ditubuhkan telah menyekat pengeluaran wang simpanan mangsa yang berbaki RM11 juta.

"Pasukan itu kini menyiasat kehilangan wang tersebut dan sedang mengesan dua lelaki iaitu Chua Ken Juan, 28, dari Bukit Baru dan Loh Kim Hsen, 25, dari Bukit Beruang.

"Turut diburu suspek yang baru tiga tahun berkhidmat di bank berkenaan yang kini telah menghilangkan diri sejak 4 Jun lalu," katanya.

Siasatan dilakukan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat