{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Maritim Kelantan tahan 3 bot asing nilai RM6 juta

Posted: 23 Jun 2013 10:53 PM PDT

Oleh TOREK SULONG

PASIR PUTEH 24 Jun - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) Kelantan menahan tiga buah bot laut dalam nelayan asing dianggar bernilai lebih RM6 juta bersama 44 awak-awak dan tiga tekong kerana menceroboh perairan negara kira-kira pukul 12.30 tengah malam kelmarin.

Ketua Penguat Kuasa Maritim Kelantan, Kapten Maritim Wan Burhanuddin Jusoh berkata, bot terbabit ditahan melalui Ops Perkasa Timur Siri Ke-72 diketuai Leftenan Komander Norhafizi Mohd. Rafiq bersama 16 anggota pada kedudukan 57 batu nautika di Timur Laut Tok Bali.

Menurutnya, nelayan asing yang dipercayai dari Vietnam itu tidak memiliki sebarang pengenalan diri dan bot yang digunakan tiada permit menangkap ikan yang sah.

Beliau berkata, kehadiran Kapal Maritim (KM) Jujur tidak disedari ketiga-tiga bot terbabit yang menangkap ikan di sekitar Pelantar Minyak Perawit disebabkan keadaan berjerubu dan kabus tebal ketika itu.

"Kesemua bot terbabit disyaki menyamar dengan menggunakan nombor pendaftaran bot nelayan tempatan iaitu KNF7807, KNF7832 dan KNF7826 bagi mengaburi pihak berkuasa termasuk mengibarkan bendera Malaysia.

"Bagaimanapun anggota maritim yang sudah lali dengan taktik sedemikian berjaya mencekup mereka bersama hasil tangkapan dan dibawa ke Pusat Tahanan Vesel Maritim di Tok Bali petang semalam," katanya ketika ditemui pemberita di Pangkalan Operasi Maritim Malaysia Kelantan di Tok Bali hari ini. - UTUSAN ONLINE

Peserta himpun ditahan rempuh pekarangan Parlimen

Posted: 23 Jun 2013 10:44 PM PDT

KUALA LUMPUR 24 Jun - Polis telah menahan sekumpulan daripada 200 peserta black 505 setelah mereka bertindak ganas cuba merempuh kawalan polis yang mengawal pekarangan bangunan Parlimen di sini ketika berlangsungnya majlis istiadat mengangkat sumpah anggota Dewan Rakyat hari ini.

Difahamkan lebih kurang 12 peserta ditahan polis dalam insiden yang tercetus kira-kira pukul 10.50 pagi apabila sekumpulan aktivis mahasiswa yang menggelarkan diri Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), cuba merempuh kawalan polis untuk memasuki pekarangan Parlimen.

Susulan cubaan itu, pihak polis telah menahan kumpulan terbabit manakala peserta perhimpunan lain mula menghamburkan kata-kata kesat kepada polis termasuk mendesak polis membebaskan mereka.

Kejadian tersebut menyebabkan berlaku kesesakan lalu lintas di Jalan Parlimen.

Insiden ganas itu berlangsung selama 40 minit kembali reda selepas pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shahrin atau lebih dikenali Cikgu Bard dan aktivis mahasiswa, Adam Adli Abdul Halim menyerah diri kepada polis.

Para peserta mula bersurai dan menuju ke Padang Merbok semula pada 12.05 tengah hari setelah Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad mengarahkan mereka berbuat demikian.

Perhimpunan anjuran pembangkang dan beberapa badan bukan kerajaan itu bermula sejak Sabtu lalu bagi membantah keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 pada 5 Mei lalu.

Biarpun pembangkang mendakwa perhimpunan itu adalah aman, namun ia dicemari insiden ganas apabila polis mendapati tindakan provokasi dan kata-kata kesat sekumpulan peserta perhimpunan itu menjadi punca insiden dua anggota penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dikasari di Padang Merbok Sabtu lalu.

Malah mereka juga berdegil dengan membina 60 khemah di padang tersebut biarpun DBKL menyatakan tindakan mereka menyalahi Undang-undang Kecil Kerajaan Tempatan (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1992 iaitu berkumpul tanpa permit dan kesalahan mendirikan khemah di tempat awam mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974.

Pada 8.45 pagi ini dalam keadaan berjerebu, peserta terbabit mula berhimpun di tepi Jalan Parlimen, kira-kira 500 meter dari pintu masuk bangunan Parlimen iaitu di Jalan Parlimen-Jalan Mahameru.

Malah beberapa pemimpin pembangkang sebelum masuk ke pekarangan bangunan Parlimen untuk upacara angkat sumpah jawatan anggota Parlimen turut bertemu dengan peserta, antaranya Ahli Parlimen Batu, Tian Chua; Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul dan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Bagaimanapun pihak polis mengawal rapi laluan masuk ke bangunan Parlimen dan Zainuddin berkata seramai 150 anggota polis, polis Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dan polis trafik ditempatkan di kawasan itu bagi menjamin lalu lintas dan ketenteraman awam dalam keadaan terkawal.

Pada 10 pagi sebahagian daripada peserta perhimpunan itu berbaring di tepi jalan. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat