{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Enam penjenayah diberkas

Posted: 22 Jun 2013 09:44 AM PDT

Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my

Zainuddin Yaakob (tiga dari kanan) menunjukkan senjata api serta peluru yang dirampas dalam sidang media di Balai Polis Sentral, Johor Bahru semalam.

JOHOR BAHRU 22 Jun - Polis percaya dapat menyelesaikan 31 kes samun bersenjata ekoran penahanan enam penjenayah dalam tiga serbuan berasingan baru-baru ini.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob berkata, dalam kejayaan pertama pada 18 Jun lalu, polis menahan seorang suspek di Jalan Sri Purnama, Majidee, kira-kirapukul 1 pagi.

Katanya, ketika kejadian, suspek dan rakannya cuba menyamun seorang pemandu kereta berusia 53 tahun yang berhenti di sebuah stesen minyak.

"Dua suspek itu menaiki sebuah motosikal jenis Honda Wave dan memperkenalkan diri sebagai polis. Sejurus pintu kereta dibuka, salah seorang suspek meletakkan pisau di leher mangsa lalu merampas dompet yang mengandungi wang tunai RM1,400. Mangsa mendapat luka di bahagian leher.

"Bagaimanapun, polis berjaya menahan seorang suspek ketika mereka cuba melarikan diri sejurus melihat polis yang sedang membuat rondaan di situ," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Kata beliau, suspek yang ditahan itu berusia 30 tahun dan hasil pemeriksaan menemukan sebilah pisau lipat. Suspek yang tidak mempunyai rekod jenayah lampau kini ditahan reman sehingga 24 Jun ini.

Dalam kejadian kedua pukul 2.30 petang pada 19 Jun, Zainuddin berkata, polis menahan dua lelaki yang sebelum itu memecahkan cermin kereta seorang wanita dan merampas beg tangan mangsa yang mengandungi wang tunai berjumlah RM1,200 di Taman Melodies.

"Dengan tertangkapnya dua lelaki terbabit, polis percaya dapat menyelesaikan 17 kes samun. Hasil pemeriksaan polis merampas tukul besi dan pemutar skru daripada suspek.

"Hasil siasatan awal mendapati salah seorang lelaki itu merupakan suspek dikehendaki berkaitan melakukan rusuhan bersenjata di Pelangi Indah pada 2011. Kedua-duanya kini ditahan reman hingga 26 Jun ini," katanya.

Sementara itu, dalam kes ketiga kelmarin, polis menahan tiga lelaki yang terlibat melarikan kereta jenis Honda City milik seorang lelaki berhampiran Sekolah Agama Taman Daya, di sini pada 5.30 petang.

Beliau berkata, kejadian berlaku semasa mangsa bersama seorang anak lelaki berusia lima tahun sedang menunggu seorang lagi anaknya sebelum didatangi empat lelaki yang menaiki kereta jenis Kia Spectra.

"Dalam kejadian itu, mangsa turut ditetak di paha kiri dengan parang kerana melawan sebelum mengarahkan lelaki tersebut mengambil anaknya dan melarikan kereta Honda City.

"Sejam kemudian, polis yang sedang melakukan rondaan terjumpa dengan kereta dinaiki suspek dan selepas mengejar mereka, polis berjaya menahan tiga suspek berusia antara 24 hingga 28 tahun di Taman Mount Austin," katanya.

Hasil pemeriksaan ke atas kereta itu, ujar beliau, polis menemukan sebilah parang, dua pisau dan tiga penutup muka ski serta barangan yang dipercayai hasil samun iaitu komputer riba, sebuah televisyen dan lapan utas jam tangan.

Zainuddin memberitahu, ketiga-tiga suspek kini ditahan reman hingga 27 Jun ini.

Indeks Sosial Iskandar Malaysia diwujud

Posted: 22 Jun 2013 09:44 AM PDT

MOHAMED Khaled Nordin bersalaman dengan sebahagian ahli koperasi ketika hadir merasmikan Mesyuarat Agung Koperasi Melayu Pasir Gudang Berhad (KMPGB) Kali Ke-4 di Kompleks Pusat Bandar, Pasir Gudang semalam. - MINGGUAN/RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 22 Jun - Kerajaan negeri akan memperkenalkan Indeks Sosial Iskandar Malaysia sebagai salah satu cara menjaga keseimbangan di kawasan pembangunan Iskandar Malaysia di Nusajaya.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, sistem indeks tersebut amat penting bagi memastikan setiap lapisan masyarakat di negeri ini mampu mengecapi segala limpahan ekonomi yang terhasil daripada pembangunan di wilayah berkenaan.

"Iskandar Malaysia akan terus mengalami pertumbuhan ekonomi dari semasa ke semasa dan saya tidak mahu ada golongan yang terpinggir daripada menikmati kebaikan yang diperoleh kesan pembangunan yang dilaksanakan.

"Ia bukan sahaja dari konteks hartanah bahkan peluang pekerjaan, perumahan mampu milik, keselamatan awam, sistem pengangkutan yang lebih baik, taman rekreasi dan sebagainya yang meliputi keseluruhan aspek," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Koperasi Melayu Pasir Gudang (KMPG) di Kompleks Pust Bandar, Pasir Gudang di sini hari ini.

Beliau berkata, keperluan mewujudkan sistem indeks berkenaan adalah sebagai bahan pengukur kepuasan penduduk di wilayah terbabit bagi memantau mutu kehidupan mereka.

"Ini adalah satu pendekatan yang saya praktikkan. Perlu ada perancangan terperinci sebelum dan selepas terhadap semua aspek.

"Maklum balas secara terus daripada penduduk di kawasan itu dan segala ketidakpuasan hati mereka akan direkodkan dan diambil tindakan segera supaya standard kehidupan di situ berada dalam kawalan terbaik dan terjamin," katanya.

Pada masa sama, pihaknya juga sedang merangka projek penjanaan pendapatan rakyat di 14 mukim supaya taraf kehidupan rakyat negeri ini berada pada tahap yang lebih baik.

Mohamed Khaled berkata, projek tersebut akan dilancarkan tidak lama lagi dan ia akan diselenggara serta digerakkan oleh koperasi yang dilantik.

"Saya mahu pembangunan ini dirasakan seperti kepunyaan bersama oleh setiap lapisan masyarakat, bukannya untuk golongan elit atau pihak tertentu," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat