{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Padang jadi kawasan perindustrian?

Posted: 01 Jun 2013 11:58 AM PDT

seorang penduduk Azhar Nik Azlan (dua dari kanan) menunjukkan kawasan lapang yang dahulunya digunakan sebagai tempat beriadah dan taman permainan kanak-kanak yang telah disalah guna di Taman Cheras Jaya, Balakong, Selangor, semalam.

KUALA LUMPUR 1 Jun - Para penduduk di Taman Cheras Jaya Fasa 7, Balakong di sini kecewa kerana tiada kemudahan padang untuk beriadah.

Ia berikutan padang yang terdapat di kawasan perumahan tersebut telah disalahgunakan demi kepentingan pihak yang tidak bertanggungjawab.

Tinjauan Mingguan Malaysia ke lokasi terbabit hari ini mendapati, padang tersebut telah dijadikan sebagai tempat pihak kontraktor meletakkan lori-lori mereka selain dijadikan tempat stor menyimpan barang dan kawasan penempatan.

Lebih mengecewakan, padang tersebut turut ditambak dengan simen konkrit sehingga tidak kelihatan sebuah padang dan seolah-olah kawasan perindustrian di dalam perumahan.

Mingguan Malaysia difahamkan, kanak-kanak di situ terpaksa bermain di kawasan surau berdekatan berikutan keadaan tersebut.

Para penduduk memaklumkan, mereka sedang memohon kemudahan gelanggang pelbagai guna disediakan di situ bagi tujuan beriadah khususnya untuk golongan belia.

Seorang penduduk yang enggan dikenali memaklumkan, ketika 2006 para penduduk pernah mengadakan aktiviti gotong-royong untuk menjadikan padang itu sebagai kawasan riadah.

"Ia merupakan tanah rizab kosong yang terbiar. Selepas itu, padang tersebut tidak lagi digunakan dan pihak kontraktor syarikat pemaju menjadikan padang itu sebagai 'port' mereka sejak 4 tahun lalu," katanya ketika ditemui.

Katanya, para penduduk telah membuat aduan kepada pihak Majlis Perbandaran Kajang (MPKJ) dan telah beberapa kali mengambil tindakan notis serta saman kepada pihak itu tetapi tiada perubahan.

"Mengenai permohonan penduduk untuk mendirikan gelanggang pelbagai guna di padang itu pada tahun lalu, pihak MPKJ meminta kami mendapatkan kebenaran Pejabat Tanah Daerah Hulu Langat dan Indah Water Konsortium Berhad (IWK) terlebih dahulu.

"Padang tersebut merupakan tapak 'Bio Soil' untuk kegunaan pusat rawatan kumbahan. MPKJ mengatakan mereka tiada halangan memandangkan tapak tersebut terbiar," jelasnya.

Dia menambah, pihak pejabat tanah akan meminta Bahagian Perancangan IWK dan Bahagian Pengurusan Tanah IWK untuk mengemukakan laporan lengkap mengenai status tanah serta perkara berkaitan.

Masalah parkir di Taman Botani selesai

Posted: 01 Jun 2013 11:58 AM PDT

TINJAUAN kerja-kerja naik taraf landskap dan kemudahan parkir Taman Botani Perdana Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 1 Jun - Masalah kekurangan tempat letak kereta di Taman Botani Perdana dijangka selesai dalam tempoh tiga bulan lagi berikutan projek pembinaan tempat letak kereta bertingkat di Jalan Cenderasari dan Jalan Cenderawasih di sini siap pada Ogos depan.

Timbalan Pengarah Landskap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Puteri Khairul Fathiah Fahimuddin berkata, pembinaan di bawah projek naik taraf Taman Botani Perdana bagi fasa kedua B itu sekaligus mampu meningkatkan jumlah pengunjung tempatan mahupun luar negara ke taman berkenaan.

Menurutnya, bagi tujuan keselesaan pengunjung medan letak kereta yang menyediakan kira-kira 300 petak itu akan disambung ke pintu utama taman melalui pembinaan sebuah jejantas.

"Sebuah pusat pelawat sebagai rujukan atau panduan pengunjung akan turut dibina, kiosk jualan selain menjadikan Muzium JPA sebagai pusat pengumpulan koleksi pokok-pokok yang dikeringkan.

"Kemudahan ini sekaligus meletakkan Taman Botani Perdana setaraf dengan taman botani di seluruh negara," katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata, terdapat sebahagian kerja-kerja pembinaan dan naik taraf bagi Fasa 2 yang telah dimulakan pada tahun 2012 masih diperingkat perancangan dan pembinaan.

Menurutnya, bagi fasa kedua ini lebih melibatkan kerja-kerja pembangunan dan penambahanbaikan kemudahan infrastruktur bagi memperlengkapkan lagi usaha menjadikan taman berkenaan sebagai simbol dan lanskap penting negara,.

"Antara yang dirancang ialah

pembinaan rumah sampan dan pavillion di Plaza Utama, menaik taraf Taman Rusa dan Kancil dan pembinaan taman permainan kanak-kanak berdasarkan ikon kartunis Lat,"katanya.

Kesesakan di ibu kota sempena cuti umum

Posted: 01 Jun 2013 11:58 AM PDT

Oleh AZRAI MOHAMMAD
pengarang@utusan.com.my

Aliran trafik di Lebuh Raya MRR2 dari susur DUKE menghala ke susur Flamingo sesak berikutan sambutan cuti umum sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong, semalam.

KUALA LUMPUR 1 Jun - Aliran trafik di jalan-jalan utama di pinggir ibu negara dilaporkan sesak berikutan sambutan cuti umum sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong hari ini.

Antara jalan yang terlibat ialah Jalan Lingkaran Tengah (JLT) 2, Plaza Tol Sungai Besi menuju pusat bandar serta Sungai Penchala menghala ke Bandar Utama.

Menurut Jurucakap Bilik Gerakan Polis Trafik Ampang Jaya dan Gombak, kenderaan mula bertambah sejak pukul 12 tengah hari hingga menyebabkan kesesakan di JLT 2 berhampiran susur masuk Pandan Indah serta dari Batu Caves menghala ke Ampang.

Sementara itu, berdasarkan maklumat Twitter Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) pada pukul 1.45 petang, kenderaan bergerak perlahan dari Plaza Tol Gombak ke Genting Sempah di Lebuh Raya Karak.

Di Plaza Tol Sungai Besi pula, kenderaan bergerak perlahan menghala ke pusat bandar pada pukul 2.08 petang. Kesesakan juga berlaku di Sungai Penchala menghala ke Bandar Utama.

Dalam pada itu, tinjauan Mingguan Malaysia kira-kira pukul 3 petang di JLT 2 mendapati keadaan sesak teruk dari susur keluar Lebuh Raya Duke menghala ke pusat bandar kira-kira 10 kilometer, manakala di laluan bertentangan pula, kenderaan bergerak perlahan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat