{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


Demonstrasi antikerajaan terbesar

Posted: 21 Jun 2013 10:44 AM PDT

Seorang polis antirusuhan melepaskan tembakan peluru getah bagi menghalang tindakan penunjuk perasaan melontar batu semasa bantahan antikerajaan di Belem, Brazil, kelmarin. - Reuters

RIO DE JANEIRO 21 Jun - Lebih sejuta penunjuk perasaan membanjiri jalan-jalan utama di sekitar 80 bandar di Brazil, semalam, sekali gus menjadi demonstrasi antikerajaan terbesar dalam minggu ini.

Tunjuk perasaan itu diadakan sebagai menggesa kerajaan untuk menyediakan perkhidmatan pengangkutan awam yang lebih baik dan menamatkan skandal rasuah yang semakin berleluasa di negara ini.

Tunjuk perasaan yang pada mulanya berlangsung secara aman itu kemudiannya bertukar ganas di beberapa bandar, menyebabkan pasukan keselamatan melepaskan gas pemedih mata, semburan lada dan peluru getah ke arah penunjuk perasaan.

Sekurang-kurangnya seorang penunjuk perasaan maut di Sao Paulo selepas sebuah kereta merempuh ke arah orang ramai yang sedang berhimpun.

Di bandar raya ini, dianggarkan 300,000 penunjuk perasaan berhimpun di pusat bandar dan dilaporkan berlaku pertempuran kecil antara penunjuk perasaan golongan belia dengan pasukan keselamatan.

Seramai 40 orang turut cedera akibat terkena peluru getah yang dilepaskan oleh pasukan keselamatan.

Menurut seorang penunjuk perasaan yang merupakan pelajar universiti, Fernanda Szuster, demonstrasi itu dijangka berlarutan sehingga esok.

Di Brasilia, pasukan polis berusaha menyekat kemaraan penujuk perasaan daripada mencerobohi bangunan Kementerian Luar.

Demonstrasi yang berlaku di Brazil mencetuskan kebimbangan pelbagai pihak ekoran banyak agenda antarabangsa bakal berlangsung di negara ini, termasuk Kejohanan Piala Dunia 2014 dan Sukan Olimpik 2016. - AP

100,000 penduduk diarah berpindah

Posted: 21 Jun 2013 10:44 AM PDT

Arus deras Sungai Cougar akibat hujan lebat, mengakibatkan rumah-rumah di tebingnya rosak di Canmore, Alberta, Kanada, kelmarin. - AFP

CALGARY, Kanada 21 Jun - Seramai 100,000 penduduk diarah berpindah selepas hujan lebat yang mengakibatkan banjir besar dan runtuhan lumpur melanda barat Kanada, semalam.

Menurut seorang pegawai kerajaan bandar Calgary, runtuhan lumpur menyebabkan Lebuhraya Trans-Kanada ditutup sekali gus memutuskan hubungan pusat peranginan Banff dan Canmore.

Hujan lebat serta banjir besar berlaku sehingga ke seluruh selatan Alberta menyebabkan sekurang-kurangnya seorang wanita yang dilihat berpaut pada treler terkorban.

"Pemindahan itu akan berlaku secara berperingkat dalam tempoh beberapa hari akan datang dan dilaporkan bahawa terdapat 12 komuniti berada dalam kawasan kecemasan," katanya.

Sementara itu, Pengarah Pengurusan Agensi Kecemasan, Bruce Burrell memberitahu, aras air di sungai Bow yang meningkat dijangka tidak akan surut sehingga tengah hari esok.

"Hal ini juga bergantung kepada sejauh mana keadaan banjir itu melanda, kerana ada kawasan bandar yang langsung tidak boleh dimasuki," katanya dalam satu sidang akhbar.

Selain itu, pegawai alam sekitar Kanada, Patricia Neely berkata, amaran hujan bagi kawasan yang terjejas sudah dikeluarkan dan menganggarkan hujan turun sebanyak 100 milimeter atau lebih dalam tempoh dua hari.

Pihak kerajaan juga menasihatkan agar orang ramai yang memiliki bot supaya turut sama membantu penduduk yang terkandas. - AGENSI

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat