{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Usahawan fail saman terhadap 5 pegawai polis, Kerajaan Malaysia

Posted: 02 Jun 2013 11:23 AM PDT

ALOR SETAR 2 Jun - Seorang bekas penyampai radio memfailkan tuntutan saman terhadap lima pegawai polis di Mahkamah Tinggi di sini pada Isnin lalu kerana didakwa menahan dan menggarinya secara salah di lokap balai polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar, tahun lalu.

Plaintif, Saadon Awang, 47, menamakan dua inspektor polis dari IPD berkenaan dikenali sebagai Inspektor Aida dan Inspektor Amirul selain Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Daerah Kota Setar, Ketua Polis Daerah Kota Setar dan Ketua Polis Kedah masing-masing sebagai defendan pertama hingga kelima.

Turut dinamakan sebagai defendan adalah Kerajaan Malaysia.

Plaintif mendakwa kesemua defendan melanggar Artikel 5(4) Perlembagaan Persekutuan apabila didakwa melakukan kesalahan tersebut tanpa sebarang perintah reman oleh pihak mahkamah.

Mengikut penyata tuntutan saman itu, Saadon dipanggil memberi keterangan di balai polis IPD Kota Setar berhubung laporan polis dibuat isterinya, Rihaza Ramli, 41, pada September tahun lalu.

Rihaza yang kini adalah bekas isteri plaintif mendakwa plaintif telah mencuri sebuah kereta jenis Volkswagen Golf miliknya.

Plaintif yang tiba di balai polis kira-kira pukul 11.40 malam pada 18 September 2012 dibawa berjumpa Inspektor Aida dan Inspektor Amirul sebelum plaintif dimasukkan ke dalam lokap kira-kira pukul 2.50 pagi keesokannya.

Dakwa plaintif, defendan pertama dan kedua enggan serta gagal menyiasat lebih lanjut apabila dia memaklumkan laporan dibuat Rihaza adalah palsu dengan mengemukakan bukti bahawa plaintif merupakan penjamin kepada perjanjian sewa beli dan perjanjian jaminan kereta berkenaan.

Kira-kira pukul 9 pagi pada hari sama, plaintif dikeluarkan dari lokap dalam keadaan dua tangan bergari dan dibawa bersama-sama dengan tahanan lain ke Mahkamah Majistret Alor Setar untuk mendapatkan perintah reman di bawah Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah.

Mahkamah kemudiannya menolak permohonan untuk perintah reman terhadap plaintif kira-kira pukul 10 pagi namun plaintif mendakwa defendan pertama dan kedua bertindak secara salah apabila gagal membebaskannya dengan serta-merta.

Plaintif mendakwa, dia terus ditahan dan digari tanpa perintah reman dan dimasukkan semula ke dalam lokap IPD Kota Setar sebelum dibebaskan di bawah surat perjanjian jaminan kira-kira pukul 5.45 petang, hari sama.

Akibat daripada penahanan salah itu, plaintif yang juga seorang usahawan mendakwa, reputasi dan maruahnya dalam kehidupan dan perniagaan terjejas teruk.

Sehubungan itu, dia menuntut ganti rugi am dan faedah sebanyak lima peratus daripada jumlah penghakiman dari tarikh penghakiman sehingga penyelesaian penuh, kos serta lain-lain perintah yang dirasakan sesuai oleh mahkamah.

Saman telah difailkan oleh peguam yang mewakili Saadon, Salina Shahabudin.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat