{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Penjual mi tidak mengaku bunuh ibu saudara

Posted: 04 Jun 2013 10:58 AM PDT

SHAH ALAM 4 Jun - Seorang penjual mi mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi di sini hari ini atas tuduhan membunuh ibu saudara dan bapa saudaranya, tahun lalu.

Lee Chee Choy, 45, memohon dibicarakan sebaik sahaja pertuduhan terhadapnya dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir di kamar hakim tersebut.

Menurut peguam, K.A. Ramu yang mewakili tertuduh, mahkamah menetapkan perbicaraan pada 30 dan 31 Oktober ini manakala pengurusan kes pada 10 September ini.

Mengikut pertuduhan pertama, lelaki itu didakwa membunuh ibu saudaranya, Lee Kam Lin, 59, di rumah No. 1171, Jalan SK 8/6, Seri Kembangan dekat sini antara pukul 4.30 pagi dan 5.30 pagi, 20 Jun tahun lalu.

Pada waktu, tarikh dan di tempat sama, dia turut didakwa membunuh bapa saudaranya, Lee Yoke Mun, 73.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Iswa Toni mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Berdasarkan laporan akhbar sebelum ini, mayat Yoke Mun ditemui di dalam tandas manakala isterinya di sebelah katil di bilik tidur mereka.

Kejadian itu dimaklumkan kepada pihak polis oleh jiran mereka yang dipercayai mendengar bunyi bising dari arah rumah mangsa.

Siasatan awal polis mendapati tertuduh berasa tertekan kerana sering diejek sebagai orang bodoh dalam keluarganya lalu menyebabkan lelaki itu hilang kawalan.

Lelaki itu dipercayai melakukan perbuatan tersebut menggunakan sebatang besi paip sepanjang dua meter.

Dua lelaki ke mahkamah atas dakwaan bunuh rakan

Posted: 04 Jun 2013 10:58 AM PDT

KUALA LUMPUR 4 Jun - Dua lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret Selayang, dekat sini hari ini atas tuduhan membunuh rakan mereka, awal bulan lalu.

V. Rajan, 30, dan S. Sasthiaseelan, 20 didakwa membunuh M. Kanapathy, 20, di Kilometer 14.5 Jalan Ulu Yam, Batu Caves dekat sini kira-kira pukul 12.13 tengah malam, 5 Mei lalu.

Tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada kedua-dua tertuduh yang masing-masing bekerja sebagai operator mesin dan buruh.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nurul Nadia Basri di hadapan Majistret Namirah Hanum Mohamed Albaki dan sebutan kes ditetapkan pada 9 Julai ini.

Dalam kes berasingan, seorang buruh dihukum penjara lapan bulan oleh Mahkamah Majistret Selayang, hari ini setelah mengaku bersalah mencuri barang kemas milik ibunya, dua bulan lalu.

Muhammad Kamal Maniandy, 42, mengaku mencuri seutas rantai dan satu loket emas yang kesemuanya bernilai RM2,500 milik N. Navamani Devi di rumah No. 114E, Indian Settlement, Jalan 13, Batu Caves, Gombak dekat sini, kira-kira pukul 6 petang, 7 April lalu.

Pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda, jika sabit kesalahan.

Majistret Namirah Hanum Mohamed Albaki memerintahkan lelaki itu yang tidak diwakili peguam bela, menjalani hukuman berkenaan mulai tarikh dia ditangkap iaitu pada 9 April lalu.

Berdasarkan fakta kes yang dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nurul Nadia Basri, pada 7 April lalu, ibu tertuduh menyedari rantai dan loket emas yang disimpan di dalam almari telah hilang.

Pada keesokan harinya, wanita itu menemui di atas almari milik tertuduh dua keping resit deposit wang masuk bernilai kira-kira RM1,400 ke dalam akaun tertuduh.

Dia yang mengesyaki tertuduh mencuri barang kemas itu telah bertanya kepada anaknya itu yang kemudian mengaku mengambil barang kemas tersebut dan telah menjualnya di sebuah kedai pajak gadai di Taman Sri Selayang.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat