{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Riduan tetap didakwa walaupun sudah nikah

Posted: 06 Jun 2013 12:24 PM PDT

KOTA KINABALU 6 Jun - Kes terhadap seorang pengurus restoran yang didakwa merogol seorang budak perempuan berusia 12 tahun tetap diteruskan di Mahkamah Sesyen di sini walaupun kedua-duanya sudah berkahwin awal bulan lalu.

Perkara tersebut dinyatakan oleh Peguam Kanan Persekutuan, Jamil Aripin ketika prosiding sebutan kes terhadap Riduan Masmud, 40, itu di hadapan Hakim Ummu Khatom Abd. Samad hari ini.

Ummu Khatom turut menetapkan perbicaraan kes rogol itu bermula 1 hingga 4 Julai ini sementara pengurusan kes ditetapkan pada 20 Jun ini.

Beliau juga membenarkan ikat jamin RM8,000 dengan seorang penjamin terhadap tertuduh yang telah berkahwin dan mempunyai empat anak berusia antara dua hingga 17 tahun, dilanjutkan sehingga kes diselesaikan.

Terdahulu, Jamil berkata, pihaknya meneruskan pendakwaan terhadap Riduan walaupun sebuah laporan polis sudah dibuat bagi menarik balik laporan asal oleh ibu saudara mangsa berhubung kejadian rogol yang berlaku di dalam sebuah kereta.

''Pendakwaan ini juga diteruskan walaupun kedua-duanya sudah berkahwin dan perkara ini tidak dinyatakan kepada pegawai penyiasat,'' katanya.

Riduan diwakili peguam, Loretto S. Padua manakala Datuk Mariati Robert hadir sebagai peguam pemerhati bagi pihak Persatuan Undang-Undang Sabah.

Pada 28 Februari lalu, Riduan dihadapkan ke mahkamah tersebut atas tuduhan merogol remaja itu di dalam sebuah kereta yang diletak di tepi jalan di Inanam di sini kira-kira pukul 10 pagi, 18 Februari lalu.

Kes itu mendapat perhatian ramai apabila mahkamah pada 20 Mei lalu dimaklumkan Riduan sudah berkahwin dengan gadis terbabit mengikut Undang-undang Syariah, malah salinan sijil perkahwinan itu turut diserahkan kepada mahkamah.

Sehubungan itu, mahkamah memberi tempoh sehingga hari ini kepada pihak pendakwa untuk memutuskan sama ada mahu meneruskan pendakwaan selepas gadis berkenaan menarik balik laporan terhadap Riduan pada 18 April lalu.

Pada Isnin lalu, Riduan didakwa di Mahkamah Khas Rasuah atas tiga tuduhan memberi rasuah RM5,000 kepada bapa mangsa untuk menarik balik laporan rogol itu.

Tertuduh bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan memohon untuk dibicarakan.

Tukang cat didakwa bunuh ibu

Posted: 06 Jun 2013 12:24 PM PDT

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
pengarang@utusan.com.my

Chai Kim Tham (kiri) bersama tertuduh lain diiringi oleh anggota polis keluar dari Mahkamah Majistret Kajang, semalam.

KUALA LUMPUR 6 Jun - Seorang tukang cat yang dipercayai memukul ibunya dengan kayu sehingga mati ekoran tindakan mangsa menyembunyikan alat kawalan jauh pendingin hawa, bulan lalu dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kajang dekat sini hari ini.

Chai Kim Tham, 42, didakwa membunuh Liew Kim Thai, 59, di rumah mereka di No. 352, Kampung Baru, Semenyih, Kajang dekat sini pada pukul 12.44 tengah malam, 25 Mei lalu.

Timbalan Pendakwa Raya, R. Siamalah mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Lelaki itu hanya menganggukkan kepala tanda faham selepas pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa dalam bahasa Hakka kepadanya di hadapan Majistret Aina Azahra Arifin.

Tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh.

Mahkamah menetapkan sebutan semula kes pada 22 Julai ini sementara menunggu laporan bedah siasat.

Sebelum ini akhbar melaporkan, pertengkaran antara Kim Tham dan ibunya kerana menyorok alat kawalan jauh pendingin hawa menyebabkan tertuduh memukul mangsa dengan kayu hingga menyebabkannya koma.

Selepas tiga hari bertarung nyawa, wanita yang mengalami kecederaan parah di kepala meninggal dunia di Hospital Kajang akibat tindakan melampau anak sulung daripada enam beradik itu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat