{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Kes Yazid, Hilmi ke Mahkamah Tinggi

Posted: 07 Jun 2013 12:11 PM PDT

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 7 Jun - Kes bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Yazid Sufaat dan pembantu kafeteria, Muhammad Hilmi Hasim yang didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas Tanzim Al-Qaeda Malaysia, dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Jalan Duta, di sini.

Keputusan untuk memindahkan kes itu dibuat oleh Mahkamah Majistret Ampang dekat sini hari ini setelah Majistret Ayuni Izzaty Sulaiman membenarkan permohonan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Farizul Hassan Bakri.

Bagaimanapun mahkamah tidak menetapkan sebarang tarikh sebutan.

Terdahulu, peguam Wan Hidayati Nadirah Wan Ahmad Nasir yang mewakili kedua-dua tertuduh memohon kebenaran mahkamah untuk memberikan masa bagi membolehkannya berbincang dengan anak guamnya itu.

Yazid dan Muhammad Hilmi didakwa menjadi ahli kumpulan Tanzim Al-Qaeda Malaysia di antara 1 Ogos 2012 dan 7 Februari lalu di sebuah rumah beralamat DL11, Taman Bukit Ampang, Lorong Mutiara 2, Lembah Jaya, Ampang.

Pertuduhan terhadap mereka berdua dikemukakan mengikut Seksyen 130KA Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup dan boleh dikenakan denda.

Akhbar melaporkan, sebelum ini, kedua-dua tertuduh yang dilepas serta dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini pada 20 Mei lalu, ditahan semula tujuh hari kemudian oleh Jabatan Petugas Khas (Operasi dan AntiPengganas), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

Mereka ditahan kira-kira pukul 7.45 pagi, 27 Mei lalu di rumah masing-masing iaitu Yazid di Taman Bukit, Ampang sementara Muhammad Hilmi di Bandar Baru Sungai Buloh.

Pada Februari lalu, kedua-dua mereka termasuk seorang lagi individu ditahan polis dipercayai terlibat merekrut rakyat tempatan dalam kegiatan militan sebelum dihantar ke luar negara bagi menjalankan misi keganasan.

Di Mahkamah Tinggi sebelum ini, Yazid didakwa menggalakkan keganasan dengan niat mengugut orang awam di Syria, tahun lalu manakala Muhammad Hilmi dan suri rumah, Halimah Husein, 52, didakwa bersubahat dengan Yazid.

Lelaki bersalah ugut juruwang

Posted: 07 Jun 2013 12:11 PM PDT

PETALING JAYA 7 Jun - Seorang penyelenggara pendingin hawa didenda RM1,000 atau penjara satu bulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana mengugut untuk menyimbah asid dan membunuh seorang juruwang, dua hari lalu.

Majistret Ahmad Solihin Abd. Wahid menjatuhkan hukuman itu terhadap P. Moganasuntharam, 31, selepas lelaki itu mengaku bersalah melakukan perbuatan itu terhadap Masitah Shaifudin, 30.

Kejadian didakwa dilakukan di stesen minyak Shell, Jalan Merak, Bandar Puchong Jaya, Puchong di sini, kira-kira pukul 3.45 petang, 5 Jun lalu.

Timbalan Pendakwa Raya, Nur Aifaa Che Abdullah mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa kepada hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat