{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Wajah baharu Isuzu D-Max

Posted: 23 Jun 2013 12:21 PM PDT

Oleh JOHARDY IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SEDEKAD lamanya untuk Isuzu memperkenalkan model serba baharu trak pikap D-Max di Malaysia. Sebenarnya, tiada yang luar biasa. Jenama-jenama trak pikap lain pun sama. Ini kerana sasaran pembeli segmen trak pikap tidak sama dengan kereta sedan yang bertukar setiap tiga atau empat tahun.

Sejak diperkenalkan pada 2003, Isuzu D-Max (dikenali sebagai Chevrolet Colorado di pasaran lain) telah melalui banyak siri peningkatan bahagian luaran atau facelift.

Model ini berjaya menarik perhatian ramai kerana reka bentuk dan paling penting, penjimatan bahan api sehingga melonjakkan D-Max ke tangga ketiga dalam pasaran trak pikap.

Pandu uji Utusan Malaysia mencatat 470 kilometer dan meter minyak masih separuh daripada 76 liter tangki penuh. Bermakna dengan setangki penuh, ia dengan mudah boleh dipacu sejauh 1,000 km.

Generasi kedua D-Max ini adalah serba baharu sepenuhnya. Dibina atas asas i-GRIP (Isuzu Gravity Response Intelligent Platform), saiznya ternyata lebih besar berbanding model terdahulu.

Daripada segi panjang, D-Max ini berukuran 5,295 mm long (iaitu penambahan 260 mm), lebar 1,860 mm wide (tambah 60 mm), tinggi 1,795 mm (tambah 60 mm), jarak roda 3,095 mm ( tambah 45 mm).

Dimensi kenderaan yang lebih besar bermakna ruang kabin yang lebih selesa dan ruang kargo lebih luas. Dengan ruang kabin memiliki ciri SUV, Isuzu memberi fokus kepada keselesaan penumpang, terutama bagi penumpang kerusi belakang. Isuzu mendakwa sudut kerusi belakang adalah terbaik dalam kelasnya.

Pada papan pemuka, terdapat banyak ruang penyimpanan barang termasuk kotak glove yang boleh dibuka dua dan kotak tengah.

Daripada segi luaran, D-Max tampil dengan reka bentuk lebih maskulin. Dengan jeriji besar berwarna krom, diapit oleh dua lampu depan yang seakan mata yang garang. Lampu isyarat terdapat di dalamnya. Gerbang roda (wheel arches) adalah sebahagian daripada badan kereta dan bukan lagi penambahan plastik. Kecekapan aerodinamik disifatkan terbaik dalam kelasnya, iaitu lima peratus dalam kecekapan heretan (Cd).

Enjin diesel yang digunakan pada D-Max juga adalah serba baharu iaitu enjin turbodiesel empat silinder 2.5 liter yang menawarkan kuasa maksimum 136 kuasa kuda pada 3,600 rpm dan kuasa kilas 320 Nm antara 1,800 hingga 2,800 rpm. Enjin ini menggunakan turbocharger Sistem Geometri Berubah-ubah (VGS) untuk mengatasi enjin 3.0 liter yang lama. Terdapat dua pilihan transmisi lima kelajuan iaitu manual dan automatik bersama fungsi mengatasi secara manual.

Daripada sudut keselamatan, D-Max memiliki struktur perlindungan kemalangan yang maju. Beg udara berkembar, tali pinggang tiga mata bagi semua penumpang termasuk sistem ABS, BA, EBD, Traction Control (TCS) dan Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) yang boleh didapati pada model tertinggi.

Model terendah D-Max ialah varian low rider 2.5L 4x2 MT berharga RM69,799 menggunakan enjin lama yang berkuasa 79 hp/176 Nm.

Dua model lagi ialah 2.5L 4×2 MT Hi-Ride berharga RM79,899 dan 2.5L 4×4 MT-L (RM85,499) yang menggunakan enjin baharu dan dipasang dengan rim aloi 16 inci, lampu depan projektor dan jeriji krom, cermin sisi boleh lipat dan bamper belakang sebagai aksesori standard tapi beg udara cuma satu.

Varian tinggi D-Max ialah 2.5L 4×4 transmisi manual berharga RM94,619 dan automatik (RM100,689) yang dilengkapi paparan pelbagai maklumat e-LUMAX, kemudi roda disalut kulit dengan kawalan audio dan bebas tangan. Varian ini juga memiliki sistem hiburan yang bagus iaitu pemain multimedia 2-Din dengan sambungan Bluetooth dan sistem audio enam pembesar suara (dengan pembesar suara sekeliling Exciter dilekat pada bumbung).

Varian ini dipasang dengan lampu kabus, lampu LED di belakang, rim roda aloi 17 inci, susur bumbung dan pemijak kaki adalah ciri standard. Isuzu menjangkakan varian ini digunakan lebih sebagai kenderaan rekreasi berbanding kegunaan komersial, sistem LSPV dan LSD ditiadakan.

Roll bar pula ditawarkan sebagai opsyen pada harga RM1,200 dan D-Max didatangkan dalam lima warna iaitu Phoenix Red Mica, Phantom Grey Mica, Stallion Black Metallic, Titanium Silver Metallic dan Magnum White Solid.

Volvo jangka pertumbuhan rendah jualan trak

Posted: 23 Jun 2013 12:21 PM PDT

KUCHING 23 Jun - Volvo Malaysia, pengedar kenderaan trak Volvo dan Renault di dalam negara, telah menyasarkan pertumbuhan yang rendah untuk jualan jenama trak tugasan berat Eropahnya di negara ini tahun ini.

Bagaimanapun, syarikat yakin dapat mengekalkan kedudukannya antara dua jenama terkemuka untuk trak jenis itu di dalam negara.

Pengarah Urusannya, Mats Nilsson berkata, pertumbuhan itu dijangka antara 15 peratus dan 20 peratus selepas mengambil kira unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia tahun ini.

"Tahun lepas, jualan kami mampu berkembang sebanyak 42 peratus berbanding tahun 2011," kata beliau kepada pemberita selepas pelancaran tahunan Cabaran Fuelwatch Volvo di sini, semalam.

Beliau berkata, jualan itu telah membolehkan Volvo Malaysia menguasai 39 peratus daripada segmen pasaran trak tugasan berat Eropah negara tahun lepas.

"Sebaik sahaja menjadi antara peserta terkemuka di dalam pasaran, kita tidak boleh mengharapkan yang jualan akan berkembang banyak tetapi saya boleh katakan yang ia masih mencatatkan pertumbuhan yang berkualiti tahun ini," kata beliau.

Nilsson juga berkata, Volvo turut bercadang melabur antara RM5 juta dan RM10 juta dalam tempoh tiga tahun ini di Sarawak bagi peluasan rangkaian jualan dan perkhidmatannya.

Beliau berkata, perkembangan Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE) serta projek hidroelektrik dan perladangan di negeri ini telah menyediakan peluang baharu untuk Volvo mengembangkan lagi perniagaannya di dalam negeri.

Sementara itu, Nilsson berkata seramai 400 pemandu trak seluruh Malaysia akan menyertai dalam pusingan permulaan Cabaran Fuelwatch yang bertujuan melengkapkan para pemandu dengan kecekapan mendapatkan penjimatan bahan bakar yang terbaik untuk kenderaan Volvo mereka.

Pusingan separuh akhir dan akhir cabaran peringkat kebangsaan akan diadakan di ibu pejabat Volvo di Shah Alam pada 5 dan 6 Julai ini. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat