{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pendidikan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pendidikan


Ketahui hak intelek pelajar

Posted: 23 Jun 2013 12:21 PM PDT

Oleh NORIZAN ABDUL MUHID

pelajar dan guru mewakili Sekolah Berasrama Penuh dari seluruh negara yang menyertai ip summer camp bergambar berkumpulan pada hari terakhir perkhemahan, di Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya, baru-baru ini.

Setiap pelajar harus mengetahui hak paten produk inovasi yang dihasilkan dan dilindungi di bawah agensi Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) bagi mengelak ia diciplak oleh golongan tidak bertanggungjawab.

Ketua Pengarah MyIPO, Datuk Azizan Mohamad Sidin berkata, pencapaian pelajar dalam ciptaan produk inovasi amat membanggakan dan sering memenangi pertandingan di peringkat antarabangsa.

Misalnya, kata beliau, pada pertandingan World Robotic Olympiad, Malaysia memenangi kejuaraan itu sebanyak tiga kali iaitu 2009, 2010 dan yang terbaru memenangi 11 anugerah cemerlang dan dua anugerah khas pada tahun lalu.

"Bagaimanapun, hasil inovasi tersebut tidak difailkan bagi mendapat perlindungan harta intelek dan telah mengakibatkan peniruan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

"Apa yang lebih menyedihkan, apabila kos mengambil tindakan mahkamah terlalu mahal dan ini terus memberi ruang kepada pihak terbabit untuk mengeksploitasikan hasil inovasi pelajar,'' katanya ketika Menutup IP Summer Camp 2013 di Sekolah Seri Puteri Cyberjaya baru-baru ini.

Perkhemahan selama tiga hari dua malam itu dianjurkan buat julung-julung kali oleh MyIPO dan berjaya menarik penyertaan 200 pelajar Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di seluruh negara.

Ia diadakan bertujuan untuk mendedahkan kepada golongan pelajar mengenai kepentingan dan usaha mereka terhadap perlindungan harta intelek menerusi pelbagai aktiviti yang diadakan sepanjang perkhemahan berlangsung.

Selain itu menurut Azizan, melalui penganjuran IP Summer Camp diharap mampu meningkatkan pemahaman dan meluaskan ilmu pengetahuan pelajar terhadap kepentingan penjagaan harta intelek agar tidak boleh diciplak sewenangnya oleh pihak lain.

"Ini kerana, harta intelek merupakan satu bentuk kekayaan baru dalam penjanaan ekonomi dan kreativiti ini dapat menyediakan peluang yang lebuh luas ke arah meningkatkan pendapatan,'' ujarnya.

Katanya, program itu mampu mendidik pelajar membudayakan elemen kreativiti dan inovasi pada diri setiap pelajar dan menyediakan ruang kepada mereka untuk menterjemahkan kreativiti masing-masing melalui aktiviti yang diadakan.

Sementara itu, pelajar yang ditemui melahirkan rasa teruja mereka terhadap penganjuran program tersebut malah membantu mereka menambah pengetahuan dalam ilmu harta intelek.

Seorang pelajar Tingkatan Empat, Nurfaezah Atiqah Shafe'ee, 14, berkata, program yang diadakan secara santai melalui pendekatan 'learn lerning'.

"Setiap pelajar juga terdiri daripada pelbagai peringkat umur dan berpeluang menunjukkan bakat masing-masing dalam bidang yang dikuasai berbanding proses pembelajaran sehala biasa,'' katanya.

Bagi pelajar Tingkatan Tiga SMK Putrajaya Presint 9 (1), Muhammad Afiq Samsudin, dia merasa seronok dan terhibur walaupun program berlangsung pada masa agak panjang.

Ujarnya, pelajar juga didedahkan dengan penggunaan media sosial seperti Facebook dan Twitter dalam memperolehi maklumat berhubung kepentingan harta intelek.

Pelajar SM Sains Tuanku Munawir, Muhammad Arid Hafiz Roslan, 14, berkata dia mula mengetahui kepentingan dan hak melindungi hasil inovasi pelajar.

Ini kerana, katanya, dia beranggapan kepentingan tersebut terletak pada tanggungjawab pihak berkuasa.

Manakala kata Nurul Najwa Sidik, melalui program itu, dia berpeluang meluaskan pemahamannya terhadap budaya kreativiti dan inovasi.

Dia yang merupakan pelajar Tingkatan Empat Sekolah Seri Puteri berkata, pada masa yang sama, dia berpeluang memperolehi maklumat dalam menghayati dan menghormati harta intelek.

MMC tingkat pembangunan modal insan

Posted: 23 Jun 2013 12:21 PM PDT

Murid-murid tahun Enam yang akan menghadapi UPSR gembira setelah mendapat tajaan akhbar Utusan Malaysia yang disumbangkan syarikat MMC Corporation Sdn. Bhd. di SK Sungai Buloh, baru-baru ini.

MMC Corporation Bhd. (MMC Corp.) berazam membantu melaksanakan tanggungjawab sosial korporat bersandarkan kepada pembangunan modal insan dengan memberi tumpuan kepada pendidikan.

Bagi tujuan itu, kualiti modal insan dan kemahiran pembelajaran akan ditingkatkan melalui kerjasama penajaan akhbar Utusan Malaysia sebagai salah satu medium untuk mengetengahkan peranan MMC bersama komuniti terutama di kalangan murid dan pelajar sekolah di negara ini.

Pengarah Kewangannya, Anwar Syahrin Ajib berkata, akhbar Utusan Malaysia melalui sisipan Akhbar Dalam Pembelajaran (ADaP) terbukti memberi manfaat untuk dijadikan rujukan kepada murid-murid yang bakal menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

"Kita melihat ADaP mampu menjadi sumber rujukan alternatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran pelajar di sekolah untuk mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

"Justeru itu, matlamat tajaan MMC bukan sekadar memenuhi tanggungjawab sosial korporat semata-mata tetapi lebih kepada pembangunan modal insan yang memberi tumpuan kepada pendidikan.

''Saya berharap dengan adanya sisipan ADaP ini, pelajar dapat meningkatkan penguasaan dalam setiap matapelajaran yang begitu penting kini," katanya ketika merasmikan penganjuran bengkel ADaP di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Buloh di sini baru-baru ini.

Pada majlis itu, beliau turut menyerahkan replika cek tajaan akhbar sebanyak 21,000 naskhah Utusan Malaysia bernilai RM25,200 untuk diagihkan kepada 40 buah sekolah rendah dan menengah di seluruh negara kepada Penolong Ketua Pengarang 1 Utusan Malaysia, Datuk Zaini Hassan.

Yang turut hadir Pengurus Komunikasi Korporat Kumpulan Utusan, Nur Shafina Redzuan, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Datuk Abdul Razak Kechik dan Guru Besar SK Sungai Buloh, Lim Siew Bian.

Anwar berkata, selain daripada tajaan, sekolah dan pelajar yang terpilih akan mendapat manfaat dari Bengkel ADaP tentang teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan.

Sementara itu, Zaini berkata, kerjasama yang terjalin di antara Kumpulan Utusan dan MMC akan berterusan bagi aktiviti akan datang.

Katanya, Kumpulan Utusan akan sentiasa membantu pihak MMC dari segi promosi dan aktiviti melibatkan golongan pelajar di negara ini.

Menerusi pembacaan akhbar juga, Zaini berkata, pelajar dapat meningkatkan pengetahuan am mereka berhubung isu-isu yang berlaku di dalam dan luar negara.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat