{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pendidikan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pendidikan


Martabatkan sastera kanak-kanak

Posted: 02 Jun 2013 11:23 AM PDT

MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK
pendidikan@utusan.com.my

Raja Zarith Sofiah (tiga dari kiri) berkenan menyampaikan cenderamata buku penghargaan kepada wakil Singapura dan Malaysia dalam AFCC di Perpustakaan Negara Singapura baru-baru ini.

Mengantarabangsakan karya kanak-kanak Malaysia merupakan suatu cabaran besar. Justeru Perbadanan Kota Buku (PKB) menggunakan Festival Kandungan Buku Kanak-kanak Asia (AFCC) di Singapura baru-baru ini sebagai platform untuk membantu mengangkat genre sastera itu ke persada antarabangsa supaya setanding dengan karya yang diiktiraf dunia.

Pengerusi PKB, Tan Sri Dr. Asiah Abu Samah berkata, penglibatan utama negara adalah untuk memberi peluang kepada penggiat buku kanak-kanak yang terdiri daripada penerbit, penulis serta ilustrator supaya mampu melonjakkan karya sastera kanak-kanak tempatan ke persada antarabangsa.

Katanya, penglibatan Malaysia di AFCC dapat mengetengahkan himpunan penerbit buku kanak-kanak dari Malaysia, Asia serta negara-negara lain termasuk Amerika Syarikat dan United Kingdom.

"Sebagai negara tumpuan, Malaysia telah diberi penghormatan membentangkan karya sastera kanak-kanak Malaysia kepada khalayak antarabangsa .

"Dalam masa sama, kita menghantar tujuh wakil terdiri daripada penulis, penerbit dan ilustrator terbaik Malaysia untuk menggunakan peluang memperkenalkan diri dan hasil nukilan mereka dalam seminar yang dianjurkan," katanya ketika ditemui di AFCC di Perpustakaan Negara Singapura baru-baru ini.

Festival itu direalisasikan menerusi kerjasama antara PKB Malaysia dengan Lembaga Pembangunan Buku Kebangsaan Singapura (NBDCS).

Malah, festival itu turut diserikan dengan kehadiran Tuanku Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah yang berkenan menghadiri Majlis Malam Malaysia sempena AFCC.

Keberangkatan baginda diiringi Pengerusi Jawatankuasa Ahli Lembaga Pengarah AFCC, Claire Chang dan Pengarah Eksekutif Perbadanan Pembangunan Buku Kebangsaan Singapura, P. Ramachandran.

Yang turut hadir, Pengurus Kanan PKB, Razin Abd. Rahman dan Pengurus Jabatan Pembangunan Industri Buku PKB, Norhayati Razali.

Dalam majlis tersebut, Raja Zarith Sofiah berkenan menyampaikan cenderamata penghargaan kepada wakil-wakil Malaysia yang terlibat dalam AFCC.

Asiah berkata, penglibatan Malaysia di AFCC memberi pendedahan kepada penggiat sastera kanak-kanak tempatan mengenai aplikasi terbaharu dunia buku termasuk bentuk digital.

"Usaha ini dapat mengangkat lagi karya sastera kanak-kanak dari Malaysia memandangkan pasaran dunia sarat dipenuhi karya sastera Barat.

"Malaysia juga memberi tumpuan khusus kepada aspek kandungan berkualiti memandangkan karya buku kanak-kanak boleh diperluas dalam pelbagai medium termasuk buku digital, animasi dan filem di peringkat antarabangsa," katanya.

Dalam pada itu, Asiah berkata, Perbadanan Kota Buku akan terus menjadi pusat perkembangan sastera kanak-kanak supaya bidang tersebut akan lebih tersusun dari segi penulisan, pengkaryaan dan penerbitan.

"Saya menaruh harapan tinggi untuk melihat Malaysia maju di persada dunia dengan penghasilan karya kanak-kanak yang bermutu, baik dari segi kandungan mahupun ilustrasi melalui usaha yang dijalankan Perbadanan Kota Buku," katanya.

Khidmat eKelas Maxis galak pembelajaran kreatif

Posted: 02 Jun 2013 11:23 AM PDT

Program perkhidmatan pembelajaran dalam talian eKelas yang disediakan oleh Maxis Berhad terbukti memberi impak positif dalam meningkatkan pemahaman murid melalui pembelajaran kreatif menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di sekolah.

Pengerusi Maxis, Tan Sri Raja Arshad Raja Tun Uda berkata, setelah melihat impak program ini di 30 sekolah rintis terpilih, kami percaya bahawa eKelas Maxis akan dapat menambah pemahaman setiap murid dengan kaedah pembelajaran secara pengalaman dan penerokaan yang menggalakkan gaya pembelajaran yang berbeza.

"eKelas Maxis mempunyai potensi yang amat besar dan akan membawa Malaysia maju setapak lagi dalam bidang pembelajaran secara interaktif dan penyelesaian secara dalam talian,'' kata beliau dalam majlis Anugerah Kecemerlangan eKelas di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Majlis yang dihadiri oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abdul Ghaffar Mahmud itu diadakan untuk meraikan kejayaan juara Cabaran Kelas Dalam Talian Maxis yang melibatkan 30 sekolah menengah rintis, 900 murid dan 120 guru terpilih.

Cabaran itu diadakan sempena promosi memperluas perkhidmatan eKelas Maxis secara percuma kepada 2,300 buah sekolah menengah di seluruh negara bermula Jun ini.

Pertandingan dengan kerjasama Kementerian Pelajaran yang diadakan pada tahun lalu itu dibahagikan kepada dua kategori iaitu cabaran sekolah dan pelajar.

Bagi Cabaran Sekolah, guru terbabit diberikan masa tiga bulan untuk menggunakan eKelas Maxis sebagai alat tambahan di sekolah dan dikehendaki mengemukakan amalan terbaik untuk reka bentuk pengajaran semasa menggunakan perkhidmatan portal itu di sekolah.

Untuk Cabaran Pelajar, semua murid perlu menduduki peperiksaan secara dalam talian dan sekolah yang mendapat markah tertinggi diumumkan sebagai pemenang.

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Besar Burhanuddin, Negeri Sembilan muncul juara kategori Cabaran Sekolah manakala SMK Cyberjaya pula dinobatkan pemenang kategori Cabaran Pelajar.

Juara Cabaran Sekolah membawa pulang hadiah bernilai RM15,000 manakala Cabaran Pelajar pula menerima hadiah bernilai RM4,000.

Hadiah terdiri daripada alat-alat pembelajaran interaktif dan alat-alat digital yang membantu guru serta murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

Perkhidmatan eKelas dibuka untuk langganan kepada pelanggan Maxis dan Hotlink dengan caj serendah RM25 sebulan untuk akaun pertama dan RM20 untuk akaun-akaun seterusnya.

Untuk langganan, layari laman rasmi di www.ekelas.com.my.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat