{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


CEO ISIS, Dr. Mahani meninggal dunia akibat kanser

Posted: 22 Jun 2013 02:09 AM PDT

ALLAHYARHAM Dr Mahani Zainal Abidin

KUALA LUMPUR 22 Jun - Pakar ekonomi yang terlibat dalam penggubalan polisi semasa krisis ekonomi 1998, Datuk Dr. Mahani Zainal Abidin meninggal dunia hari ini di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

Dr. Mahani, 59, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) meninggal dunia pada kira-kira 2 petang akibat penyakit kanser.

Menurut adiknya, Adnan, jenazah akan dibawa balik ke rumah Allahyarham di No.1, Jalan Puncak Kiara 1, Kiara View, Desa Sri Hartamas.

Allahyarham meninggalkan suami, Hamidon Howell Miller dan seorang anak lelaki James Imran Miller.

Mahani, yang memiliki ijazah doktor falsafah (PhD) dalam ekonomi pembangunan dari University of London pada 1992, pernah bertugas sebagai profesor di Jabatan Ekonomi Kendalian, Universiti Malaya.

Pada 2001, beliau dilantik sebagai Ketua Pasukan Perunding Khas bagi Globalisasi, Majlis Tindakan Ekonomi Negara dan dari 2005 hingga 2007 adalah Timbalan Ketua Pengarah Bahagian Institut Pengajian Tinggi Swasta, Kementerian Pengajian Tinggi.

Beliau adalah Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia, Pesuruhjaya Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, Timbalan Presiden Persatuan Ekonomi Malaysia dan anggota International Steering Committee for the Pacific Trade & Development (PAFTAD). - BERNAMA

Malaysia sedia bantu Indonesia padam kebakaran

Posted: 22 Jun 2013 01:05 AM PDT

KOTA BELUD 22 Jun - Kerajaan Malaysia bersedia membantu memadamkan kebakaran hutan di Riau dan Sumatera, Indonesia yang menyebabkan krisis jerebu di sekitar Asia Tenggara, sekiranya menerima permintaan daripada negara itu.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, pasukan bomba bersedia menggerakkan anggota dan kelengkapannya dalam masa 24 jam ke republik itu jika diperlukan.

"Masalah ini adalah masalah bersama. Walaupun berlaku di Indonesia, tetapi negara-negara jiran turut bertanggungjawab untuk membantu memadamkan api yang merebak dengan cepat.

"Kita (bomba) sudah bersiap siaga kalau ada jemputan atau pelawaan oleh kerajaan Indonesia dan mendapat kelulusan kerajaan Malaysia. Kita akan kerah petugas dan anggota bomba beserta kelengkapan dan notis 24 jam untuk mengarahkan anggota berada di Indonesia bagi membantu memadam kebakaran," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menutup Konvensyen Pasukan Bomba Sukarela di Dewan Masyarakat Tun Said di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Jerebu: Muar catat IPU bahaya, 10 kawasan tidak sihat

Posted: 22 Jun 2013 12:51 AM PDT

KUALA LUMPUR 22 Jun - Kualiti udara di Muar, Johor kembali kepada tahap berbahaya tengah hari ini dengan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatatkan bacaan 373, berbanding 276 atau tidak sihat pada sebelah pagi.

Khamis lalu Muar mencatatkan IPU 383 sebelum turun ke paras tidak sihat dengan bacaan 273 semalam.

Selain itu, menurut laporan Jabatan Alam Sekitar (JAS) menerusi laman sesawangnya, 10 kawasan merekodkan IPU tidak sihat di seluruh negara dengan tiga daripadanya di Johor iaitu Kota Tinggi, Larkin Lama dan Pasir Gudang.

Sebanyak 38 kawasan mencatat IPU sederhana dan tiga lagi dikategorikan baik Berdasarkan indeks kualiti, bacaan antara 0 dan 50 dikategorikan baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 ke 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas sebagai berbahaya.

Jabatan Meteorologi Malaysia meramalkan tiada hujan hari ini di tiga negeri yang terjejas teruk dengan bencana jerebu iaitu Melaka, Johor dan Negeri Sembilan. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat