{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


UniKL buru universiti terbaik Asia

Posted: 12 Jun 2013 11:19 AM PDT

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

ADHAM Baba (tengah, baju biru) bersama para peserta sebahagian peserta Majlis Penutup Sukan Staf UniKL 2013 di Padang Astaka UniKL MITEC, Seri Alam, Johor Bahru, Johor, baru-baru ini. - UTUSAN/Baazlan Ibrahim

JOHOR BAHRU 12 Jun - Universiti Kuala Lumpur (UniKL) akan melancarkan blueprint yang menggariskan beberapa perancangan tahun depan bagi merealisasikan impian menjadi sebuah universiti terbaik di Asia menjelang 2020.

Pengerusinya, Datuk Dr. Adham Baba berkata, blueprint berkenaan menggariskan beberapa strategi dan misi bagi meningkatkan lagi keupayaan dan kapasiti untuk bersaing di peringkat institusi pengajian tinggi (IPT) di Asia.

Beliau berkata, terdapat tiga strategi yang menjadi agenda utama, antaranya mewujudkan sektor industri dalam universiti untuk memudahkan penuntut menimba ilmu dan merasai pengalaman berada di dalam industri sebenar.

"Selain itu, kita juga akan membina sebuah lagi kampus UniKL di Subang yang bertaraf dunia dengan memberikan pengkhususan dalam industri penerbangan.

"Pembinaan kampus berkenaan dilihat sebagai salah satu platform terbaik untuk membekalkan penuntut yang berkemahiran tinggi dalam arena membaiki kapal terbang, sekali gus mendapat pengiktirafan Agensi Keselamatan Penerbangan Eropah (EASA)," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penutupan Sukan Staf UniKL 2013 di kampus UniKL Malaysian Institute of Industrial Technology (MITEC) di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Ketua Pegawai Eksekutif UniKL, Prof. Dr. Mazliham Mohd Su'ud; Timbalan Presiden (Khidmat Pengurusan) UniKL, Datuk Mohamed Hisham Che Abdul Ghani dan Ketua Kampus UniKL MITEC, Prof. Datuk Dr. Mohd. Mansor Salleh.

Hingga kini terdapat kira-kira 21,000 penuntut yang menuntut di 11 cawangan UniKL di Melaka, Johor, Perak, Kedah dan Selangor.

Dalam pada itu, Adham memberitahu, sebagai langkah merealisasikan impian itu, pihaknya telah mengorak langkah dengan membina gudang masa depan atau 'warehouse futuristic' yang menggunakan model pembelajaran inspirasi untuk sistem atau peralatan pada masa depan.

Beliau berkata, gudang tersebut telah dibina di UniKL MITEC di Pasir Gudang.

"Gudang dalam universiti ini menggabungkan kepakaran tenaga pengajar pelbagai bidang akademik dan pihak industri yang berpengalaman luas supaya para penuntut dapat merasai pengalaman sebenar tentang teori yang dipelajari mereka di dalam kelas," katanya.

Audit struktur bangunan

Posted: 12 Jun 2013 11:19 AM PDT

Oleh IFQDAR RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my

PARA pelajar memandu kereta mainan sempena Program Keselamatan Jalan Raya di Legoland Malaysia Nusajaya di Johor, kelmarin.

NUSAJAYA 12 Jun - Sebuah jawatankuasa khas akan ditubuhkan bagi melaksanakan proses audit ke atas struktur bangunan mega dan baharu di seluruh negeri ini tidak lama lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah negeri, Datuk Ir. Hasni Mohammad berkata, ini akan dilaksanakan bersama Jabatan Kerja Raya negeri, selain penglibatan beberapa pihak termasuk Lembaga Jurutera dan Lembaga Arkitek.

"Struktur bangunan baharu mengikut konsep yang diperkenalkan syarikat swasta perlu menepati piawaian antarabangsa bagi mengelak sebarang risiko yang dihadapi bakal penghuninya.

"Ini kerana, reka bentuk yang terlalu canggih kadangkala gagal disempurnakan kontraktor tempatan berdasarkan piawaian ditetapkan," katanya selepas merasmikan Program Keselamatan Jalan Raya anjuran UEM Land dan Edaran Tan Chong Motor di sebuah taman tema, di sini semalam.

Yang turut hadir, Pengurus Besar Kanan UEM Land, Mohd. Nadzari Bachek dan Pengurus Cawangan Selatan Edaran Tan Chong Motor, Dr. Gan Tat Khye.

Hasni berkata, pihak berkuasa tempatan (PBT) juga disaran membuat garis panduan yang perlu dipatuhi oleh para kontraktor dalam melaksanakan projek pembangunan di negeri ini.

"Menerusi jawatankuasa khas itu nanti, saya mahu pastikan perkara ini mampu membentuk kaedah pengauditan yang boleh mengelakkan daripada berlakunya keadaan seperti keruntuhan struktur bangunan di negeri-negeri lain sebelum ini," katanya.

Dalam pada itu, beliau akan mengkaji keluasan jalan raya di beberapa laluan yang dilihat mendatangkan risiko kepada pengguna.

Beliau berkata, kebimbangan itu mengambil kira aspek keselamatan pengguna di kawasan pembangunan, khususnya di Pengerang, Kota Tinggi dan Pontian.

"Kelebaran jalan raya itu bergantung kepada kenderaan yang melaluinya setiap hari dan kepadatan penduduk di sesuatu kawasan. Penyelenggaraannya pun perlulah konsisten supaya sentiasa berada dalam keadaan baik dan selamat," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat