{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Tenaga berterusan untuk si manja

Posted: 12 Jun 2013 11:13 PM PDT

Kanak-kanak bukan sahaja memerlukan tenaga untuk badan tetapi juga untuk otak mereka.

ZAMAN awal kanak-kanak yang dikelilingi buku dan mainan berunsur pendidikan akan meletakkan asas yang kukuh untuk masa depan si manja anda.

Bagaimanapun, kanak-kanak bukan sahaja memerlukan tenaga untuk badan tetapi juga untuk otak mereka.

Ini kerana apabila badan dalam keadaan rehat atau sewaktu tidur, otak tetap aktif kerana banyak proses arahan kepada pelbagai bahagian badan seperti mengawal suhu badan, kadar denyutan jantung dan pernafasan berlaku.

Justeru, adalah penting bagi otak mendapat tenaga berterusan untuk menjamin prestasi optimum.

Pakar Sains Kanan Friesland Campina Innovation International, Dr. Anne Schaafsma, berkata, sungguhpun asid dokosaheksaenoik (DHA) dianggap sebagai blok binaan bagi otak, glukosa adalah sumber tenaga utama untuk kecekapan fungsi prestasi kognitif seperti daya tumpuan dan daya ingatan.

Justeru beliau berkata, di Friesland Campina Innovation International tumpuan diberi pada penyelidikan berkaitan perkembangan dan fungsi otak, khususnya peranan Isomaltulosa kepada bekalan tenaga berterusan.

"Isomaltulosa adalah bahan semula jadi yang diperoleh daripada madu dan tebu. Ia membekalkan jumlah tenaga yang sama seperti sukrosa, tetapi dihadamkan secara lebih perlahan, seterusnya membolehkan kenaikan glukosa darah lebih rendah dan lebih perlahan berbanding sukrosa.

"Hasil kajian saya mendapati bahawa Isomaltulosa membolehkan glukosa memasuki darah secara lebih perlahan, mengelakkan kenaikan dan kejatuhan mendadak tahap glukosa. Ini menjadikan bekalan tenaga secara lebih kekal dan lebih panjang kepada otak," kata Dr. Schaafsma.

Untuk mengetahui kesan kebaikan Isomaltulosa ke atas prestasi kognitif kanak-kanak, beliau dan pakar penyelidik tempatan dari Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia, menjalankan kajian klinikal ke atas kanak-kanak di Malaysia.

Parameter kajian klinikal ini ialah daya tumpuan, kesinambungan tumpuan, kualiti daya ingatan dan kelajuan ingatan.

Kesan kognitif

"Hasil kajian ini menunjukkan besar kemungkinan Isomaltulosa yang terkandung dalam susu tepung rumusan dengan vitamin dan zat galian tertentu memberi kesan positif ke atas prestasi kognitif, yang mengurangkan kemerosotan daya tumpuan dan daya ingatan.

"Selain itu ia juga menunjukkan bahawa fungsi otak bergantung pada bekalan tenaga yang stabil bagai membolehkan otak berfungsi pada tahap optimum untuk jangka waktu lebih lama," katanya.

Menurut Dr. Schaafsma, bagi menyokong perkembangan kanak-kanak secara keseluruhan dan membolehkan mereka mencapai potensi penuh, adalah penting untuk menjadikan pemakanan yang betul sebahagian daripada diet harian mereka.

Sementara itu menyedari pentingnya pemakanan yang baik untuk perkembangan kanak-kanak, Dutch Lady milik Royal FrieslandCampina N.V., memperkenalkan susu tepung rumusan untuk kanak-kanak Dutch Lady ActivGol.

Susu ini diperkaya dengan Isomaltulosa dan DHA dengan formula yang membekalkan nutrisi penting untuk perkembangan kanak-kanak.

"Kami faham dan sedar bahawa untuk merangsang proses bermain, belajar dan meneroka secara optimum, kanak-kanak memerlukan pemakanan yang baik dan tenaga secukupnya untuk badan dan otak mereka.

"Kanak-kanak sememangnya aktif belajar setiap hari dan memerlukan bekalan tenaga berterusan kerana otak mereka hanya boleh menyimpan tenaga selama 15 minit," kata Anja Henze, Pengarah Pemasaran Dutch Lady Malaysia.Dutch Lady ActivGold Step 3 dan Step 4 dengan Isomaltulosa dan DHA boleh didapati dalam pek 550gram dan 550gramx2, dengan dua pilihan perasa, iaitu Original dan Honey.

Legasi Jai Pak Andam

Posted: 12 Jun 2013 11:13 PM PDT

Oleh Noor Fazrina Kamal

Kebolehan mengandam diwarisi Khairul Rizal Ramli daripada neneknya.

KELINCAHAN jari manisnya mengadunkan warna-warna di kelopak mata, membuktikan bahawa jiwa seni yang menguasai dirinya bukanlah sembarangan.

Sentuhannya yang lahir daripada kreativiti adalah anugerah semulajadi yang mungkin tiada pada juru andam masa kini.

Khairul Rizal Ramli, 37, anak kelahiran Kampar, Perak, membuktikan dunia andaman pengantin mampu mengubah nasib diri dan keluarganya.

Anak bongsu daripada enam adik beradik ini, kini mampu tersenyum sebagai 'Pak Andam' yang berjaya walaupun mendapat tentangan hebat ibunya.

Minat yang mendalam dalam bidang andaman sejak berusia 16 tahun lagi telah menenggelamkan impian ibunya yang ingin melihat dia berjaya dalam bidang kejuruteraan.

"Kecenderungan saya dalam bidang andaman sangat menebal dan saya terpaksa mengecewakan hasrat arwah ibu saya. Selepas alam persekolahan saya melanjutkan pengajian di UiTM (Universiti Teknologi Mara) dalam jurusan Kejuruteraan Elektrik atas desakan ibu.

"Saya tidak boleh membohongi diri sendiri. Saya lebih cenderung kepada dunia perniagaan. Tanpa pengetahuan ibu, saya mengambil keputusan untuk berhenti pengajian di UiTM dan menukar pengajian dalam bidang pengurusan perniagaan di sebuah kolej di Kuala Lumpur secara separuh masa.

"Pada masa sama saya bekerja sebagai juru andam bersama abang angkat saya," katanya yang lebih mesra dengan panggilan mesra Jai.

Hasil daripada penat lelahnya sebagai juru andam sambilan, bermodalkan hanya RM500, Jai pulang ke kampung dan mula mengatur langkah sebagai juru andam walaupun pada ketika itu upah yang diterimanya hanya sekitar RM60 untuk satu tugas solekan pengantin.

Berkat kesabarannya selama tiga tahun, Jai mula dikenali dan telah membuka sebuah butik andaman pengantin bajet di pekan Kampar yang dikenali sebagai Jai De House.

Perniagaannya semakin berkembang dan hasil daripada titik peluhnya dia telah membuktikan pada ibunya, yang kurang yakin dengan dengan bidang yang diceburinya.

"Sehingga ibu meninggal, arwah tidak merestui perjuangan saya sebagai Pak Andam. Namun saya percaya pada diri bahawa niat saya adalah untuk membantu keluarga dengan cara saya sendiri. Alhamdulillah saya telah melaksanakan janji pada arwah ibu," katanya.

Jai sememangnya terkenal dengan panggilan 'pak andam jari manis' kerana mudah berkongsi pengalaman dan tip-tip kecantikan yang sememangnya diterokai sendiri tanpa mempelajari ilmu andaman secara khusus.

"Sebenarnya saya daripada keturunan mak andam. Nenek saya merupakan mak andam yang tersohor dan diperturunkan pada ibu saya.

"Mungkin keistimewaan bakat anugerah Tuhan, saya percaya sentuhan aura jari manis mampu menaikkan seri pengantin. Dalam solekan, saya tidak menggunakan berus untuk membentuk bayangan mata pada wajah pengantin, sebaliknya saya hanya mengaplikasikan teknik sapuan jari manis sahaja.

"Ini adalah rahsia daripada keturunan saya. Jari manis mampu memberi aura seri dan ternyata sentuhan saya memberi kepuasan pada pengantin dan diri sendiri. Hasilnya sangat menakjubkan," katanya.

Memiliki sebuah butik andaman pengantin yang serba lengkap bersama busana pengantin rekaan sendiri yang hampir mencecah 500 pasang, memberi kepuasan pada diri Jai.

"Rekaan biasanya hasil daripada idea sendiri dengan menggabungkan moden dan tradisional. Namun, ada juga rekaan dibuat hasil perbincangan dengan pengantin.

"Butik saya juga lebih dikenali sebagai butik andaman pengantin bajet kerana jauh di suduh hati sebenarnya saya ingin membantu golongan kurang berkemampuan merealisasikan impian mereka.

"Jadi tidak hairan apabila ada pelanggan yang datang dengan bajet RM500. Inilah butik pengantin untuk semua golongan masyarakat. Apa yang saya lakukan mengikut kemampuan dan saya cuba yang terbaik," katanya.

Jai yang pernah melalui pelbagai pengalaman pahit menyifatkan setiap dugaan dan ujian yang datang adalah peluang untuknya mempertingkatkan diri untuk maju ke hadapan.

Apa yang pasti dia sentiasa berfikiran positif terhadap cabaran kerana baginya tanpa cabaran seseorang itu tidak akan tahu kelemahan diri sendiri.

"Kejayaan bukan datang bergolek. Kita harus meneruskan perjuangan walau apa juga rintangan. Niat yang murni pasti ada ganjarannya," katanya.

Kepada yang ingin mendapatkan sentuhan aura jari manis Jai bolehlah menghubunginya di talian 012-546 3836. Pastinya Jai dan kakitangannya menanti dengan senyuman dan kemesraan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat