{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Sekali jumpa terus ke jenjang pelamin

Posted: 07 Jun 2013 12:11 PM PDT

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN

TIDAK pernah bersua muka dan hanya sekali berjumpa terus ke jenjang pelamin. Itulah jodoh pertemuan yang disuratkan Allah antara Pengarah Penerangan Negeri Sabah, Almain Ajirul, 53, dengan suri hatinya, Masniah Turah, 50, yang kini bertugas sebagai pengetua di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bongawan Dua di Bongawan, Kimanis, Sabah.

Meskipun tempoh perkenalan mereka agak singkat dan tidak seakrab pasangan lain yang sering berjumpa sebelum diijabkabulkan, namun ia tidak menjadi halangan kepada dua pasangan ini untuk membuat keputusan penting bagi melayari kehidupan rumah tangga.

Almain yang berasal dari Kampung Gusung Melanta, Semporna, Sabah berkata, perkenalannya dengan Masniah bermula apabila dia diperkenalkan oleh rakan-rakannya.

Katanya, ketika itu, beliau bertugas sebagai Setiausaha Akhbar kepada seorang Menteri Kabinet Persekutuan di Semenanjung, manakala Masniah pula bekerja sebagai seorang pegawai penyelidik di sebuah agensi kerajaan negeri.

"Saya tidak pernah berjumpa dengannya dan hanya menelefon. Malah saya hanya mengenalinya menerusi gambar yang dikirim melalui pos yang memakan masa berminggu-minggu untuk sampai.

"Itupun gambar yang dikirim adalah gambar berkumpulan dan saya perlu meneka sehingga saya membuat tekaan yang agak gemuk itulah calon isteri saya," katanya berseloroh kepada Masniah yang duduk di sebelahnya.

Menurut Almain, setelah tiga bulan berkenalan melalui telefon, dia kemudiannya membuat keputusan untuk berjumpa dengan Masniah sebelum ke rumah bakal keluarga mertua di Kampung Bebuluh Darat, Labuan untuk merisik dan bertunang.

Katanya, selepas mengikat tali pertunangan pada 6 Jun 1987 ketika berusia 27 tahun dan Masniah berumur 24 tahun, mereka kemudiannya melangsungkan perkahwinan pada 18 Disember tahun yang sama.

Hasil perkahwinan tersebut, mereka dikurniakan lima orang anak iaitu Muhammad Farhan, 25; Izzatul Haniesah, 23; Muhammad Syahir, 22, Muhammad Syafiq, 20 dan Atikah Farhani,17.

KEHADIRAN anak-anak melengkapi kehidupan bahagia pasangan suami isteri, Almain dan Masniah di Kota Kinabalu, Sabah.

Muhammad Farhan masih menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah dalam bidang perbankan; Izzatul Haniesah mengambil kursus perubatan di sebuah universiti di Mesir; Muhammad Syahir (berniaga); Muhammad Syafiq dan Atikah Farhani pula menuntut di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (KUIM).

Ditanya apakah tarikan utama Masniah, Almain secara bersahaja berkata, selain cantik pada pandangannya, faktor sikap dan akhlak yang ditunjukkan Masniah memberi kesan mendalam terhadapnya.

Jelasnya, kejujuran dan kesopanan yang ditunjukkan Masniah sebagai seorang wanita Muslim yang pada masa itu bergiat aktif dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) berjaya memikat hatinya.

Dalam pada itu, Masniah yang mempunyai kelulusan ijazah Sarjana Muda Sosiologi dari Universiti Southern Illinois Carbondale, Amerika Syarikat berkata, beliau sentiasa berserah kepada Allah bagi menemukannya dengan lelaki terbaik dan beriman.

Katanya, sebelum membuat keputusan menerima lamaran Almain, dia telah melakukan sembahyang istikharah bagi mendapat petunjuk Allah.

"Alhamdulillah, selepas itu saya bermimpi dan ternampak beliau dalam mimpi sebelum membuat keputusan bahawa inilah jodoh saya," katanya.

Tambahnya, sebenarnya sikap jujur dan taat kepada agama yang ditunjukkan oleh Almain merupakan daya tarikan utama beliau dalam memilih pasangan hidupnya.

Sementara itu, ditanya mengenai petua dalam memastikan keharmonian rumah tangga, Almain berkata, apa yang penting adalah ia perlu berlandaskan kepada asas agama yang kuat dan kejujuran pada setiap pasangan.

"Bukan sahaja antara suami isteri tetapi dengan anak-anak juga perlu mempunyai bersikap tolak ansur bagi mewujudkan keluarga yang harmoni," katanya.

Mengakui mempunyai tanggungjawab besar sebagai ketua di pejabat, begitu juga Masniah sebagai pengetua, beliau berkata, dalam memastikan masalah kerja tidak menjadi kekangan keharmonian rumah tangga, mereka tidak sesekali membawa kerja pulang ke rumah.

"Kerja sekolah tidak akan dibawa ke rumah kerana di rumah, saya ialah isteri dan ibu," kata Masniah.

Tambah Masniah, selain menghabiskan masa cuti di rumah, dia bersama suami dan anak-anak mempunyai minat yang sama iaitu melancong dan mengerjakan umrah.

Ujarnya, dengan cara ini, mereka bukan sahaja dapat bermesra tetapi dapat sama-sama menguatkan keimanan dan menambah ilmu pengetahuan serta pengalaman.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat